Siirry sisältöön
Juttutyyppi  Pääkirjoitus

Ammattikorkeakoulujen soveltava tutkimus ratkaisee yhteiskunnan haasteita

Ammattikorkeakoulujen soveltava tutkimus auttaa tuottamaan hyvinvointia yhteiskuntaan.

Ammattikorkeakoululaissa (932/2014) todetaan, että ammattikorkeakoulun yksi tehtävistä on  on harjoittaa uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä taiteellista toimintaa. Ammattikorkeakoulun tutkimustoiminta on näin suunnattu erityisesti soveltavan tutkimuksen suuntaan. Tieteen termipankin (2025) mukaan soveltava tutkimus on tieteellisen tutkimuksen muoto, jonka päämääränä ovat käytännön sovellutukset. Soveltavassa tutkimuksessa sovelletaan perustutkimuksen tuottamaa tieteellistä tietoa johonkin käytännölliseen ongelmaan. (Tieteen termipankki, 2025.) Diakissa suurin osa työntekijöistä on saanut koulutuksensa tiedeyliopistoista, ja Diakissa työskentelee tällä hetkellä 35 tutkijakoulutuksen saanutta henkilöä eri tehtävissä.

Ammattikorkeakoulun tutkimuksella voidaan muun muassa etsiä ja paikantaa puutteita palveluissa sekä kompensoida puutteita hyödyntämällä erilaisia digitaalisia ratkaisuja niin koulutuksessa kuin käytännön palveluissa. Opiskelijoiden ja opetuksen kytkeminen tällaiseen kehittämiseen ja tutkimiseen on luontevaa. Paremmat palvelut tuottavat vaikuttavuutta ja hyvinvointia asiakkaille, potilaille ja ihmisille yleensä.

Ammattikorkeakoulun tutkimuksella voidaan muun muassa etsiä ja paikantaa puutteita palveluissa.

Ammattikorkeakoulut saivat vuonna 2003 oikeuden tehdä työelämää uudistavaa tutkimus- ja kehittämistyötä. Tästä lähtien tuolloinen T&K-toiminta on lisääntynyt voimakkaasti ja myöhemmin mukaan on tullut myös innovaatiotoiminta (Roman ym., 2023). Työn tuloksille ei ole ollut selkeitä työn vaikutuksia osoittavia mittareita, mutta nykyään useimpien ammattikorkeakoulujen tavoitteena on osoittaa myös työn vaikuttavuus.

Diakissa tutkimuksen kohteina ovat usein yhteisöt, ihmisten kiinnittyminen näihin erilaisiin yhteisöihin ja laajemmin yhteiskunnallinen uudistaminen. Tutkimuskohteina ovat esimerkiksi seurakunnat yhteisöjen vahvistajina ja etsitään vastauksia siihen, minkä vuoksi työ seurakunnissa on palkitsevaa ja kuinka voidaan kehittää palliatiivista hoitoa koulutusta uudistamalla uuden tiedon ja kehittämisen keinoin. Lisäksi Diakissa tutkitaan esimerkiksi  tulkkauksen merkitystä ihmisten vuorovaikutuksessa tasavertaisuuden näkökulmasta.

Diakin erityisyys on tarkastella muutosten aikaan saamista yhteiskunnallisten yritysten ja sosiaalisten innovaatioiden kautta. Voiko ammattikorkeakoulu olla dynamo, joka käynnistää muutoksia taantuvilla alueilla? Entä voiko pitkäjänteinen tutkimustoiminta kehittää kokonaista työalaa?

Dialogin teemanumeron aiheena on tarkastella tutkimusta ja sen tuottaman tiedon hyödyntämistä. Teemanumerossa kuvataan sitä mitä soveltava tutkimus Diakissa on ja miten se heijastuu tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Teemanumeron blogit ja artikkelit on jaoteltu Diakin TKI-kärkien mukaisesti kuvaten näiden erityisiä kiinnostuksen kohteita. Lisäksi kuvataan tutkimustyötämme kansainvälisyyden ja tutkimusta tukevien rakenteiden näkökulmista.

Lähteet

Ammattikorkeakoululaki (932/2014). https://www.finlex.fi/eli?uri=http://data.finlex.fi/eli/sd/2014/932/ajantasa/2025-06-27/fin

Tieteen termipankki. (2025). Filosofia: soveltava tutkimus. https://termipankki.fi/tepa/fi/haku/soveltava%20tutkimus. Saatavilla 7.10.2025.

Roman, M., Ranta-Meyer, T., & Timonen, L. (2023) Pääkirjoitus: Jo 20 vuotta soveltavaa ja ratkaisukeskeistä TKI-toimintaa. AMK-lehti/UAS Journal, vol. 14, no 4. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231128149635

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025100199101