Tekoälyosaamista rakennetaan yhteisöllisesti strategian ja rakenteiden pohjalta
Tekoäly muuttaa yhteiskuntaa monitasoisesti – ei vain teknologisesti, vaan myös kulttuurisesti ja inhimillisesti. Diakonia-ammattikorkeakoulu vastaa tähän muutokseen strategiansa kautta, kehittäen tekoälyosaamista osana kestävää hyvinvointia ja osallisuutta. Tekoälyä hyödynnetään opetuksessa, hyvinvointipalveluissa ja monikielisessä viestinnässä, ja sen vastuullisen käytön ohjaus toteutuu eettisten periaatteiden ja pedagogisten rakenteiden kautta.
Tekoälyosaaminen on osa digitaalista sivistystä ja sitä edistetään eri koulutusasteilla osana monilukutaitoa ja digitaalista osaamista. Koettu muutos ei ole vain teknologinen – se on kulttuurinen, taloudellinen ja inhimillinen. Työelämä on murroksessa, ja tämä muutos koskee kaikkia. (Sund, 2025.)
Diakonia-ammattikorkeakoulu on mukana muutoksessa strategiastaan käsin. Diak keskittyy edistämään kestävää hyvinvointia ja osallisuutta yhteiskunnassa sekä toimii eettisesti vastuullisena ja monitieteisenä ammattikorkeakouluna. (Diakonia-ammattikorkeakoulu, i.a.)
ZekkiPro on esimerkki digitaalisessa työelämän murroksessa mukana olemisesta. Diakin kehittämä digitaalinen työkalu auttaa organisaatioita todentamaan ja kehittämään hyvinvointipalveluiden vaikuttavuutta sekä seuraamaan hyvinvointitiedon muutosta yksilö- ja organisaatiotasolla. Korkeakouluille ZekkiPro tarjoaa ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista ja tuen tarpeista sekä validoitua mittaritietoa tukipalveluiden kehittämiseksi. Kertyvä data on kytkettävissä esimerkiksi laatujärjestelmiin. (Diakonia-ammattikorkeakoulu, i.a.-a.)
Tekoäly hyvinvointityön vaikuttavuuden apuna
Jo vilkaisu hyvinvointialueiden toimintaan kertoo, miten tekoälystä haetaan kiivaasti ratkaisuja työn vaikuttavuuden parantamiseen. Satakunnan hyvinvointialue kehittää tekoälyn avulla uusia ratkaisuja osana Kestävän kasvun Satakunta 2 -hanketta. Hankkeessa testataan useita tekoälyavusteisia järjestelmiä, joiden tavoitteena on lisätä asukkaiden palvelujen saatavuutta, saavutettavuutta ja osallisuutta, ammattilaisille uusia tehokkaampia työkaluja sekä edistää tekoälyn hyödyntämistä palvelujen kehittämisessä. (Satakunnan hyvinvointialue, i.a.)
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on aloittanut kokeilun reaaliaikaisen tekoälytulkkauksen käytöstä. Kokeilun aikana reaaliaikaista tekoälytulkkausta tehdään venäjän, ukrainan ja arabian kielillä. Tekoälytulkkauksen käytön tavoitteena on parantaa tulkkauspalvelun saatavuutta ja viestintää monikielisten asiakkaiden kanssa sekä kasvattaa työn joustavuutta tilanteissa, joissa henkilöstöllä ja asiakkailla ei ole yhteistä kieltä. Kokeilun avulla pyritään vähentämään tulkkauspalvelujen odotusaikoja ja varmistamaan sujuvaa asiointia eri kieliryhmien kesken. (Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, i.a.)
Uudet tekoälyratkaisut ja tekoälyavusteiset järjestelmät synnyttävät laajasti uusia osaamistarpeita. Korkeakoulut vastaavat tekoälyn ja tekoälyavusteisten järjestelmien synnyttämiin uusiin osaamistarpeisiin monella tasolla koulutuksessa, tutkimus- ja kehittämistoiminnassa, jatkuvassa oppimisessa ja palveluliiketoiminnassa. Diak on monialaisesti kiinnostunut muun muassa siitä, mitä uusia osaamistarpeita esimerkiksi tekoälytulkkauskokeilu synnyttää sosiaali- ja terveysalan asiantuntijan työssä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.
Suuntaa tekoälynosaamisen rakentamiseen
Strategia antaa suuntaa opetuksen ja ohjauksen toteutukselle. Se ohjaa Diakin vaikuttavuusperustaiseen toimintaan, jossa innovaatioilla ja ratkaisuilla kehitetään oppimista, työelämää ja yhteiskuntaa.
Tekoälyn viimeaikainen nopea kehittyminen on asettanut ammattikorkeakoulut tilanteeseen, jossa niiden tulee pohtia tekoälyn roolia laajasti, niin osana oppimisprosessia kuin työelämätaitona. Arene suosittelee ammattikorkeakouluja toimimaan kahdella eri tasolla:
a) organisaatiotasolla ammattikorkeakouluja suositellaan varmistamaan henkilökunnan sekä opiskelijoiden valmiudet hyödyntää tekoälyä vastuullisesti
b) opetuksen tasolla suositellaan opettajia varmistamaan tekoälyn tarkoituksenmukainen ja eettinen käyttö. Lisäksi Arene suosittelee ammattikorkeakouluja tukemaan, ohjaamaan ja neuvomaan opiskelijoita tekoälyn hyödyntämisessä. (Arene, i.a.)
Diakin tekoälyohje on Arenen suosituksien mukainen ja sen tarkoitus on varmistaa, että tekoälyä käytetään opetuksen, oppimisen sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukena hyödyllisellä ja luotettavalla tavalla. (Diakonia-ammattikorkeakoulu, i.a.-b). Diakin uusi artikkelikokoelman Eettinen tutkimus- ja kehittämistoiminta ohjaa tekoälyn vastuulliseen käyttöön. Tukiäly käyttöön Teams tarjoaa puolestaan keskustelufoorumin ja tekoälytarjotin tarjoilee työkaluja opetuskäyttöön sekä kuratoitua tietoa keskustelun virittäjäksi.
Pedagogisen kehittämisen rakenteet, selkeät prosessit ja vastuut varmistavat osaltaan osaamisen vahvistamista ja uusiutumista koulutuksessa.
Rakenteet ja selkeät vastuut varmistavat uusiutumista
Pedagogisen kehittämisen rakenteet, selkeät prosessit ja vastuut varmistavat osaltaan osaamisen vahvistamista ja uusiutumista koulutuksessa. Diakissa pedagogisen johtamisen kokonaisvastuu on koulutusjohtaja-vararehtorilla. Koulutuksen toteuttamisen ratkaisuista, kehittämisestä ja laadusta vastaavat koulutusalojen koulutuspäälliköt. Diakissa toimii myös koulutusalat yhdistävä pedagoginen kehittämisryhmä, joka toteuttaa toimenpiteitä sovituissa teemoissa, tekee aloitteita, reagoi muuttuviin tarpeisiin ja ottaa kantaa. Uusien lehtoreiden pedagogiset valmennukset tehdään vertaisperehdytyksissä esihenkilön tuella, opetushenkilöstön pedagoginen tuki ja digituki toteutuvat mm. tekoälyvalmennuksina, pop up -pajoissa sparraillen ja verkkomentoritukena.
Pedagogiikka ja tekoäly tuodaan yhteen dialogissa
Diakin vahvuuksia on dialogisuus, moninäkökulmaisuus ja yhteinen ymmärrys siitä, miten opimme. Samat vahvuudet tukevat Diakin koulutusta tekoälyn käytön rakentamisessa. Diak kasvattaa valmiutta vastata työelämätaitojen muutokseen osallistumalla, seuraamalla ilmiöitä, tiedonhankinnalla, tekemällä luontevasti tekoälykokeiluja ja ottamalla tekoälyä tarkoituksen mukaisesti käyttöön.
Digivalmiuksien vahvistamistyötä ohjaa Diakin digistrategiasta nouseva koulutuksen digikehittämisen tiekartta, joka on joustava toimenpidesuunnitelma henkilöstön ja opiskelijoiden digikyvykkyyden vahvistamiseksi. Osana digivalmiuksien vahvistamista Diak ottaa käyttöön tekoälyä tietoon perustuen yhteisöllisesti ja ihmislähtöisesti pedagogiikasta ja osaamisen vahvistamisesta käsin.
Moninäkökulmainen dialogi syventää osaamista, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja auttaa käsittelemään muutoksen synnyttämää epävarmuutta. Pysyttelemällä yhdessä tekoälyn tuomassa muutoksessa vahvistetaan osaamista ja ennaltaehkäistään eriytymistä tekoälyosaajiin ja ei-osaajiin työelämässä.
Lähteet
Arene (2024). Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (i.a.). Diakin strategia 2025–2028. Saatavilla 26.9.2025 https://www.diak.fi/diak/organisaatio/strategia/
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (i.a.-.a) ZekkiPro-digijärjestelmällä vaikuttavuutta hyvinvointityöhön. Saatavilla 26.9.2025 https://asiantuntijapalvelut.diak.fi/palvelut/ajantasainen-tilannekuva-hyvinvoinnista-zekki-pro/
Diakonia-ammttikorkeakoulu. (i.a.-b). Tekoälyn hyödyntäminen Diakissa. https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tekoalyn-hyodyntaminen-diakissa/
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue. (i.a.). Reaaliaikaisen tekoälytulkkauksen kokeilu alkaa. Saatavilla 26.9.2025 https://www.luvn.fi/fi/reaaliaikaisen-tekoalytulkkauksen-kokeilu-alkaa
Sund, T. (9.9.2025). Kolumni: Tekoäly muuttaa työelämää peruuttamattomasti. Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://okm.fi/-/tekoaly-muuttaa-tyoelamaa-peruuttamattomasti
Satakunnan hyvinvointialue. (i.a.). Tekoäly tulee töihin – hankkeessa testataan, missä tekoäly voi auttaa. Saatavilla 26.9.2025 https://satakunnanhyvinvointialue.fi/2025/04/30/tekoaly-tulee-toihin-hankkeessa-testataan-missa-tekoaly-voi-auttaa/
Ingressin muotoilussa on hyödynnetty Microsoft Copilot -tekoälysovellusta (käytetty 30.9.2025).
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025100199119