Siirry sisältöön
Juttutyyppi  Blogi

Uudet työkalut auttavat kehittämään lastensuojelun jälkihuoltoa

Efecto-hankkeessa tutkitaan, miten Diakissa kehitetyt 3X10D-elämäntilannemittari ja ZekkiPro-järjestelmä toimivat lastensuojelun jälkihuollon käytössä. Toiveissa on, että työkalut lisäisivät nuorten osallisuutta, edistäisivät monialaista yhteistyötä ja tuottaisivat tietoa palvelun vaikuttavuudesta.

Jyväskylän yliopiston vetämässä Efecto-hankkeessa tutkitaan, millaista tietoa sosiaalityön vaikuttavuudesta tarvitaan ja tuotetaan sekä millaisia haasteita tiedon tuottamiseen liittyy. Diakin osahankkeessa selvitetään, miten Diakissa kehitetyt 3X10D-elämäntilannemittari ja ZekkiPro-järjestelmä toimivat lastensuojelun jälkihuollon asiakastyössä ja vaikuttavuuden mittaamisessa.

Lastensuojelun jälkihuollon tarkoituksena on tukea nuoren kotiutumista sijaishuollosta tai itsenäistymistä, jotta hän saavuttaa riittävät valmiudet itsenäiseen aikuisuuteen. Tässä blogissa kerrotaan, miksi uusien työkalujen käyttöönotto juuri jälkihuollossa on kiinnostuksen kohteena.

Itsearviointimittari osallistaa nuoria

Riikka Korkiamäki kollegoineen tuo jälkihuoltoa käsittelevässä raportissaan esille, että sijoitettuina olevien nuorten tarpeet tulla nähdyiksi, kuulluiksi ja kohdatuiksi jäävät usein tunnistamatta, kun he siirtyvät sijaishuollosta jälkihuoltoon. Tällaiset kokemukset vaikuttavat nuorten hyvinvointiin sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa. Siksi tarvitaan erilaisia työkaluja, jotka tehostavat nuorten kuulemista ja lisäävät heidän osallisuuttaan asiakasprosessissa.

3X10D-mittarin yksi tarkoitus on juuri asiakkaan osallisuuden edistäminen. Se auttaa nuorta arvioimaan omaa elämäntilannettaan ja ilmaisemaan kokemuksiaan. Kun nuorelta itseltään kysytään hänen voinnistaan ja tilanteestaan, viestitään samalla, että hänen kokemuksensa ja havaintonsa ovat tärkeitä.

Mittarin tulokset helpottavat myös ammattilaisten ja nuorten välistä keskustelua tuomalla siihen selkeän rungon. 3X10D-mittarin kehittämisessä on huomioitu voimavarakeskeisyys, eli sen avulla voi paljastua myös asioita, jotka ovat hyvin nuoren elämässä. Näistä asioista voi keskustelujen kautta löytyä voimavaroja huonommin sujuvien asioiden kanssa pärjäämiseen.

Mittaritieto tehostaa monialaista yhteistyötä

Jälkihuolto on monialaista ja -ammatillista toimintaa. Moni nuorista asiakkaista tarvitsee esimerkiksi erilaisia terveydenhuollon palveluita, sosiaalipalveluita ja koulutuspalveluita. Ongelmana on kuitenkin näiden tuen tarpeiden tunnistaminen, sillä sosiaalityössä käytettävien tietojärjestelmien kautta ei ole helppoa saada kokonaiskuvaa nuoren tilanteesta.

Koska 3X10D-mittari kartoittaa nuoren elämäntilannetta useista näkökulmista, monialaiset tuen tarpeet on helpompi tunnistaa.

Koska 3X10D-mittari kartoittaa nuoren elämäntilannetta useista näkökulmista, monialaiset tuen tarpeet on helpompi tunnistaa. Tämä tukee sopivan yksilöllisen palvelukokonaisuuden rakentamista. Mittaritieto auttaa myös eri alojen ammattilaisia muodostamaan yhteisen käsityksen nuoren tilanteesta.

Asiakaskokemus kertoo jälkihuollon vaikuttavuudesta

Jälkihuollosta ollaan tekemässä aiempaa selkeämmin omaa palvelukokonaisuutta nuorille aikuisille. Siksi tarvitaan sen vaikuttavuuden tarkasteluun soveltuvia mittareita. Vaikuttavuuden arviointi sosiaalityössä ja lastensuojelussa vaatii luotettavia havaintoja ihmisten ja ryhmien hyvinvoinnin muutoksesta. Tämä edellyttää toimivia mittareita, joista on hyötyä myös asiakastyössä.

Lainsäädäntö puolestaan edellyttää, että jälkihuollon vaikuttavuuteen kiinnitetään huomiota. Sosiaalihuoltolaki tuo esille, että rakenteellisen sosiaalityön tehtäviin kuuluu tuottaa asiakastyöhön perustuvaa tietoa sosiaalipalvelujen vaikutuksista. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä taas edellyttää, että hyvinvointialueiden tiedolla johtamisessa seurataan myös palvelujen vaikuttavuutta.

Jos 3X10D-mittari täytetään säännöllisesti asiakasprosessin aikana, saadaan tietoa nuoren elämäntilanteen muutoksista. Mitä useammalta asiakkaalta mittaritietoa kerätään, sitä parempi kuva saadaan palvelun vaikuttavuudesta myös organisaatiotasolla. Vaikka kyse onkin itsearvioinnista, asiakkaan omien kokemusten arviointi on olennainen osa vaikuttavuuden seurantaa. Näin 3X10D palvelisi asiakastyön lisäksi lainsäädännön vaatimia tietotarpeita.

Täyttyvätkö työkalujen tarkoitukset?

Efecto-hankkeessa haastatellaan jälkihuollon työntekijöitä sekä analysoidaan ZekkiProlla kerättyä 3X10D-mittaritietoa. Näin saadaan tietoa siitä, miten hyvin nämä ennakko-olettamat pitävät paikkansa ja miten mittaria sekä ZekkiProta pitäisi kehittää, jotta ne palvelisivat tarkoitustaan entistä paremmin. Toimivat työkalut hyödyttävät sekä lastensuojelun jälkihuollon asiakastyötä että sen vaikuttavuuden mittaamista.

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025100199142