Siirry sisältöön
Juttutyyppi  Blogi

Opiskelijoiden näkökulmia moninaisuuteen Diakissa

Millaisia ajatuksia Diakin opiskelijoilla on moninaisuuden näkymisestä opintojen sisällöissä ja ylipäänsä Diakissa?

Vastauksia näihin kysymyksiin on saatu haastattelemalla neljää Diakin loppuvaiheen opiskelijaa. Haastateltavat ovat sosionomi- ja viittomakielen tulkkauksen opiskelijoita, joista osa on monimuoto- ja osa päiväopiskelijoita.

Moninaisuutta opitaan yhdessä

Moninaisuudella tarkoitetaan ihmisten keskinäistä erilaisuutta. Ihmiset ovat erilaisia muun muassa iältään, sukupuoleltaan, seksuaalisuudeltaan, etniseltä tai kansalliselta taustaltaan, kieleltään, vakaumukseltaan, vammaisuudeltaan, ulkonäöltään, neurodiversiteetiltään ja arvoiltaan. (Työturvallisuuskeskus, 2023.)

Syksyn aikana on toteutettu kaksi parihaastattelua Diakin opiskelijoille osana moninaisuusosaamisen kehittämistyötä. Opiskelijoilta kysyttiin esimerkiksi seuraavia asioita (Antila, 2024a; Antila, 2024b): Millä tavoin teidän kokemuksienne mukaan Diakissa otetaan huomioon opiskelijoiden moninaisuus? Miten opiskelijoiden moninaisuutta voitaisiin ottaa paremmin huomioon?

Opiskelijat toivoisivat Diakiin enemmän yhteisöllisyyttä. Olisi tärkeää saada kontakteja toisten opiskelijoiden kanssa toisilta oppimisen mahdollistamiseksi. Myös eri alojen välille toivottaisiin enemmän yhteistä toimintaa ja tapahtumia, jotta opiskelijat eivät muodostaisi yhteyksiä vain oman ryhmänsä kanssa. Kyseinen ilmiö korostuu erityisesti kansainvälisillä opiskelijoilla. Haastatellut opiskelijat toivat myös tämän ilmi haastattelussa. He toivoisivatkin enemmän vuorovaikutusta kansainvälisten opiskelijoiden kanssa.

Tutustumalla uusiin ihmisiin oppii ja ymmärtää erilaisia ajatustapoja ja näkökulmia.

Erityisesti lähiopetusta kampuksella kaivattaisiin lisää, sillä yhdessä opiskelulla ja toisten opiskelijoiden kanssa vuorovaikutuksessa olemisella on monia hyviä vaikutuksia. Tutustumalla uusiin ihmisiin oppii ja ymmärtää erilaisia ajatustapoja ja näkökulmia. Lähiopetuksen määrä on ollut opiskelijoiden mukaan vähäistä sekä päivä- että monimuoto-opiskelijoilla, ja etäopetus taas on painottunut monen mielestä liikaa itsenäiseen opiskeluun. Etäluentoja ja lähiopetusta lisäämällä vältyttäisiin myös tilanteelta, jossa opiskelija ei ole laisinkaan muiden opiskelijoiden kanssa yhteyksissä. Haastateltujen opiskelijoiden mielestä lähiopetus mahdollistaa parhaat oppimistulokset.

Moninaisuuden hyviä käytäntöjä korkeakoulussa

Diakissa moninaisuus ja yhdenvertaisuus pyritään huomioimaan monella tapaa. Esimerkkinä tästä opiskelijat mainitsivat kampuksella näkyvät julisteet mielenterveysaiheista sekä ajankohtaiset moninaisuuteen liittyvät tapahtumat, kuten puhevammaisten viikon tapahtumat. Lisäksi opiskelijat pitävät hyvänä asiana sitä, että moninaisuusteemat näkyvät opinnoissa ja niihin on kytketty ajankohtaista materiaalia. Myös Diakin uudistunut visuaalinen ilme digitaalisissa ympäristöissä huomioi moninaisuutta entistä paremmin.

Tärkeänä opiskelijat ovat nähneet sen, että lehtorit ovat puuttuneet loukkaavaan ja alentavaan puheeseen. Lehtorit ovat myös kiinnittäneet huomiota sanavalintoihinsa ja ottaneet opiskelijoilta korjausehdotuksia vastaan tarvittaessa. Lisäksi opiskelijat pitävät yhdenvertaisuuden toteutumisen kannalta tarpeellisena, että Diakiin on tulossa kaikille diakilaisille yhteiset turvallisemman tilan periaatteet. Turvallisemman tilan periaatteiden tavoitteena on yhdenvertaisen, kunnioittavan ja avoimen ilmapiirin takaaminen sekä tehdä toimintaan osallistumisesta sekä fyysisesti että henkisesti turvallista jokaiselle (OAJ, 2024).

Haastatellut opiskelijat kertoivat kehittämisideoita moninaisuusopintojensa sisältöihin. Lainsäädäntöön on tullut muutoksia koskien esimerkiksi maahan muuttaneita. Tärkeänä pidetään muuttuvan lainsäädännön läpikäyntiä ja tietoa siitä, mihin muutokset vaikuttavat. Lisäksi opiskelijat haluaisivat laajentaa opinnoissa käsitystä siitä, ketkä ovat haavoittuvassa asemassa yhteiskunnassa esimerkiksi henkilöihin, jotka ovat asuneet jo pidempään Suomessa. Tulevina ammattilaisina opiskelijat toivoivat opintojensa lisäävän käsitystä siitä, miten Suomessa useita vuosia asuneita tuetaan. Toiveena on myös, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä opetettaisiin enemmän pakollisilla opintojaksoilla. Tieto lisää ymmärrystä, joka takaisi paremmin hyvinvointia oppilaitoksessa.

Suunta tulevaisuuteen

Diakiin on tulossa omat turvallisemman tilan periaatteet osana tasa-arvon- ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivitystyötä. Tarkoitus on saada otettua Diakin turvallisemman tilan periaatteet käyttöön keväällä 2025.

Moninaisuus näkyy Diakissa sekä koulutusalojen monipuolisuutena että koko Diak-yhteisön moninaisuutena. Tulevaisuuden Diakissa on mahdollista luoda entistäkin enemmän kohtaamisen paikkoja eri koulutusalojen välille ja monenlaisille korkeakouluyhteisön jäsenille. Hyvä esimerkki tästä on vaikkapa monikielisen toiminnan lisääminen. Yhdessä opimme enemmän.

Lähteet

Antila, L. (16.10.2024a). Parihaastattelu.

Antila, L. (28.10.2024b). Parihaastattelu.

OAJ. (4.6.2024). Turvallisemman tilan periaatteet. https://www.oaj.fi/oaj/vastuullisuus/turvallisemman-tilan-periaatteet/

Työturvallisuuskeskus. (2023). (2. Uudistettu painos). Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työyhteisössä. https://ttk.fi/wp-content/uploads/2024/01/Monimuotoisuus-yhdenvertaisuus-ja-tasa-arvo-tyo%CC%88yhteiso%CC%88ssa%CC%88.pdf

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101179964