Siirry sisältöön
Juttutyyppi  Podcast

Jakso 1: Miltä tuntuu, kun työelämä syrjii?

Romanien ja maahanmuuttajien on vaikeampaa päästä koulutukseen ja työllistyä verrattuna pääväestöön. Miltä tuntuu, kun työelämä syrjii ja mitä asialle voidaan tehdä? Dialogi-podcastin ensimmäisessä jaksossa Diakin Mertsi Ärling ja kaupunginvaltuutettu Suldaan Said Ahmed keskustelevat keinoista ehkäistä työelämän syrjintää.

Lue jakson tekstivastine täältä.

– On tärkeää puhua siitä, onko työelämämme yhtä monimuotoista kuin yhteiskuntamme on. Se on pois myös Suomelta, jos jätetään näin paljon voimavaroja eli ihmisiä, joilla olisi kykyä työllistyä ja kouluttautua, yhteiskunnan ulkopuolelle, sanoo Suldaan Said Ahmed.

Tutkimusten mukaan yli puolet romanitaustaisista on kertonut kohdanneensa syrjintää työnhaussa. Jo esimerkiksi ammattikoulujen työharjoittelupaikkojen saaminen on usein kiven alla.

– Jos edes tet-harjoitteluun ei pääse, minkälaisen haavan se luo nuoren tulevaisuudenkuvaan ja kuvaan työelämästä? Tällaisessa tilanteessa on vaikea luoda motivaatiota opiskeluun, huomauttaa Mertsi Ärling.

Minkälaisia ratkaisuja asiantuntijat ehdottavat? Kuuntele podcast-jakso!

Dialogi-podcast – puheenvuoroja tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta

Miltä tuntuu, kun työelämä syrjii? Miten parannetaan nuorille suunnattuja palveluita? Miten meitä hoidetaan tulevaisuudessa? Diakonia-ammattikorkeakoulun uudessa Dialogi-podcastissa sosiaali- ja terveysalan, kirkon ja tulkkauksen alan asiantuntijat ja vieraat etsivät ratkaisuja yhteiskunnan ajankohtaisimpiin kysymyksiin. Jaksoissa kuullaan aina myös Diakin opiskelijan tai alumnin puheenvuoro.

Dialogi-podcast, jakso 1: Miltä tuntuu, kun työelämä syrjii?

  • Keskustelijoina: Suldaan Said Ahmed (kaupunginvaltuutettu, yhteisötyöntekijä) ja Mertsi Ärling (asiantuntija, Diak)
  • Opiskelijan puheenvuoro: Dimitri Theslund
  • Toimittaja ja juontaja: Katja Alaja
  • Tuottaja: Diakin viestintäpalvelut
  • Tekninen tuottaja: Jaksomedia Oy
  • Kuuntele: Spotify, Soundcloud, GoogleAppleAndroidRSS
  • Jakson tekstivastine.