Organisaatio mahdollistaa laaja-alaisen diakonian toteuttamisen
Voiko kaiken hyvän tekemisen ajatella olevan diakoniaa? Tässä blogitekstissä esitän, että organisaatio toiminnan järjestäjänä mahdollistaa diakonian toteuttamisen. Organisaation ei tarvitse olla kirkko, seurakunta tai edes avoimesti kristillinen toimija. Ihmiselle ihan yhtä tärkeää apua voi saada myös lähimmäisenrakkauden tai naapuriavun kautta. Hyväntekeväisyyskin on usein organisoitunutta.
Sosiaali- ja hyvinvointipalvelujärjestelmämme on monimuotoinen. Moni arjen auttamisapu on luonteeltaan hyvinkin diakonista, vaikka tekijä ei edes osaisi tai haluaisi työtään sillä nimikkeellä kuvata.
Ammatillinen diakonia toimii suomalaisessa yhteiskunnassa kirkko-organisaation, työnantajanäkökulman ja koulutusvaatimusten tukemana. Monet kolmannen sektorin toimijat nojaavat vapaaehtoistoimijoiden panokseen. Yhdistysten rekisteröinti ja organisoituminen sen myötä luo toimintaedellytykset koordinoidulle vapaaehtoistoimijuudelle.
Avuntarve ei katso kelloa
Onko sinulla joku, jolle voit soittaa tilanteesta tai kellonajasta riippumatta? Monella ei ole. Diakoniassa ihminen ja ihmisen perustarpeet, myös hätä, ovat keskiössä. Avun tarvitsemisen tai kuulluksi tulemisen kokemus on yksilöllinen ja vaihtelee paljon. Avuntarve ei katso kellonaikaa. Harvat julkiset tai yksityiset palvelut kykenevät vastaamaan muihin kuin ihmisen hätätarpeisiin ilta- tai yöaikana. Maailmamme toimii 24 tuntia seitsemänä päivänä viikossa, mutta monet yhteiskunnan sote-palvelut toimivat pääosin virka-aikana. Jotkut vapaaehtoistoimijuuteen pohjaavat kolmannen sektorin palvelut kykenevät vastaamaan ihmisen tarpeeseen tulla kohdatuksi myös virka-aikojen ulkopuolella, jopa yöaikaan.
Turvaverkon paikkausta
Matalan kynnyksen keskusteluavut paikkaavat lähi-ihmisten eli turvaverkon puutteita. Esimerkkejä tällaisista organisoiduista diakonisista palveluista ovat erilaiset keskusteluavut ja kriisipuhelimet. Mutta tarvitaanko aina kriisiä, jotta voi tulla kuulluksi? Onko tavanomaiselle kuulumisten vaihdolle ja jutustelulle tilaa tai aikaa peruspalveluissamme? Usein sote-palveluissa tehokkuus ja resurssien optimointi toimivat pikemminkin ihmistä ja hänen tarpeitaan vastaan. Kolmannen sektorin toimijoiden merkitys siis korostuu, mutta samalla toimintaedellytykset vähenevät niukentuvien resurssien ja tiukan taloustilanteen myötä.
Tarvitaanko aina kriisiä, jotta voi tulla kuulluksi?
Anonyymi yhteydenotto on mahdollista esimerkiksi Mieli ry:n kriisipuhelimessa ja kirkon keskusteluavussa. Anonyymi toimintatapa lisää diakonista lähimmäisyyden tuntua. Kohtaamisessa on läsnä kaksi ihmistä, joilla ei ole ennakkokäsityksiä, luokitteluita tai suurempaa valta-asetelmaa suhteessa toisiinsa. Näin on etenkin, jos palvelun päivystäjä toimii vapaaehtoispohjalta, ei ammattilaisena. Jos diakoniaa ajattelee palvelemisena, toteutuu keskusteluavuissa kuulolla olo ja kohtaaminen hyvin. Yhteydenottajalla on tarve tulla kuulluksi, saada jakaa asioita, ja palvelussa pystytään vastaamaan siihen.
Organisaatio mahdollistajana
Kolmannen sektorin vapaaehtoistoimijuuteen perustuvat sote-palvelut ovat esimerkki siitä, miten organisaatiomuoto voi vaikuttaa palvelun toimintamahdollisuuksiin, palvelulupaukseen ja saatavuuteen.
Organisaatiolähtöisyys mahdollistaa laaja-alaisen diakonian toteutumisen. Organisaatio ja sen rakenne voivat tukea diakonian toteutumista, lähimmäisen palvelua. Diakonia sisältää näkökulman yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja verkostoitumiseen. Haasteiden ja epäkohtien näkyviksi tekeminen edesauttaa positiivista muutosta. Tässä organisaatiolähtöisellä diakonialla on tukensa ja vaikuttamisväylänsä jo valmiina.
Vapaaehtoistoimijuuteen pohjautuva organisoitu diakonia pystyy tarjoamaan arjen toimijoilleen mahdollisuuden koulutukseen, virkistykseen, vertaisyhteisöön, työohjaukseen ja toiminnasta vastaavan koordinaattorin tukeen ja kannustukseen. Tällaisesta organisoidusta diakoniasta voi myös välillä pitää vapaata ja palata aktiiviseen toimijuuteen elämäntilanteen taas salliessa.
Organisaatioissa on etunsa.
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753366