Siirry sisältöön
Juttutyyppi  Blogi

Yritystoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Vaikuttavuutta tavoittelevat yhteiskunnalliset yritykset voivat olla keskeisessä roolissa niin sanotun kolmoissiirtymän edistämisessä eli vihreän, digitaalisen ja sosiaalisesti oikeanmukaisen yhteiskunnan rakentamisessa.

Vaikuttavuus on nykyajan muotisana. Mutta mitä sillä oikein tarkoitetaan yritystoiminnassa? Kuinka yritykset voivat olla yhteiskunnallisesti vaikuttavia ja luoda positiivista muutosta maailmaan?

Yritykset tuottavat ja kehittävät sellaisia tuotteita ja palveluja, joita markkinoilla tarvitaan tai vähintään halutaan. Koska liiketoiminta perustuu vastikkeellisuuteen, yritysten vaikutuksia yhteiskuntaan tarkastellaan useimmiten talouden kautta: ne tarjoavat työtä ja maksavat veroja, joilla rahoitetaan julkisia palveluja.

Viime vuosikymmeninä yritysten roolia on alettu arvioida laajemmin, ja huomio on siirtynyt myös niiden kulttuurisiin, sosiaalisiin ja ympäristövaikutuksiin – sekä positiivisiin että negatiivisiin.

Vastuulliset, kestävät ja vaikuttavuutta tavoittelevat yritykset

Yritykset tavoittelevat yleensä taloudellista kannattavuutta. Tämä ohjaa niitä toimimaan tavoilla, jotka ovat kustannustehokkaita ja varmistavat samalla yrityksen elinkelpoisuuden. Vaikuttavuutta tarkastellaan usein yrityksien omien tavoitteiden ja erilaisten tunnuslukujen kautta.

Tässä artikkelissa keskitytään kuitenkin yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen, jolla tarkoitetaan yrityksen tavoitteellisen toiminnan mitattavaa ja positiivista vaikutusta ihmisiin tai ympäristöön. Vaikuttavuus sekoitetaan usein vastuullisuuteen tai kestävyyteen, mutta ne eivät tarkoita samaa asiaa.

Vastuullinen yritys vähentää toimintansa aiheuttamia haittoja sekä noudattaa lakeja ja hyvää hallintotapaa. Tästä puhutaan usein yritysvastuuna.

Yhteiskunnallista vaikuttavuutta tavoittelevat yritykset eroavat vastuullisista ja kestävistä yrityksistä siinä, että niiden toiminnan keskeisin syy – josta puhutaan myös missiona – on ratkaista yhteiskunnallisia ongelmia.

Kestävä yritys toimii vastuullisesti ja pyrkii lisäksi tuottamaan hyötyä sidosryhmilleen esimerkiksi edistämällä YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Kestävä yritys haluaa, että sen toiminta jättää myönteisen jäljen maailmaan.

Yhteiskunnallista vaikuttavuutta tavoittelevat yritykset eroavat vastuullisista ja kestävistä yrityksistä siinä, että niiden toiminnan keskeisin syy – josta puhutaan myös missiona – on ratkaista yhteiskunnallisia ongelmia. Tällaiset yritykset ovat usein yhteiskunnallisia yrityksiä, jotka laittavat vaikuttavuuden tavoittelun voiton maksimoinnin edelle.

Arvot ja tavoitteellisuus erottavat aidosti vaikuttavat yritykset

Sääntely ohjaa yrityksiä vastuullisempaan toimintaan ja haittojen minimoimiseen. Ympäristöongelmien ja yhteiskunnallisten kriisien kärjistyessä yhä useampi yritys haluaa etsiä ratkaisuja yhteistyössä muiden saman arvomaailman jakavien yritysten kanssa.

Myös globaalit yrittäjyysasenteiden kartoitukset antavat vahvaa näyttöä siitä, että yhä useammat uudet yrittäjät eri puolilla maailmaa määrittelevät kestävän kehityksen tavoitteet oman toimintansa painopisteiksi.

Kestävyys ja vastuullisuus ovat olleet jo pitkään megatrendejä. Sen vuoksi osa yrityksistä haluaa brändätä itsensä hyväntekijöinä ja yhteiskunnallisina toimijoina, vaikka ne eivät sitä tosiasiassa ole. Tämä niin sanottu valkopesu muistuttaa viherpesua, jossa yritys markkinoi itseään ympäristöystävällisempänä kuin se todellisuudessa on.

Kuluttajien ja yritysten yhteistyökumppaneiden onkin hyvä olla tarkkana. Aidosti vaikuttava yritys osaa kertoa avoimesti saavuttamistaan tuloksista sekä siitä, millä keinoilla se on todentanut tai mitannut vaikuttavuuttaan.

Yhteiskunnalliset yritykset ratkovat kiperiä ongelmia

Ensisijaisesti vaikuttavuutta tavoittelevien yritysten rooli voi kasvaa yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa. Julkinen sektori tai voittoa tavoittelevat yritykset eivät aina pysty tarjoamaan ratkaisuja esimerkiksi työttömyyteen, syrjäytymiseen ja eriarvoistumiseen.

Vaikuttavuutta ensisijaisena tavoitteena pitävän yritystoiminnan yleistyminen voi osaltaan lievittää niitä yhteiskunnassa olevia ongelmia, joihin julkisen sektorin tai taloudellisen kannattavuuden maksimointiin pyrkivien yritysten on vaikeampaa tuottaa ratkaisuja.  Tällaisia ovat muun muassa työttömyys, syrjäytyminen, osattomuus ja taloudellinen eriarvoisuus.

Väestön ikääntyessä riittämättömät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä tarve kohtuuhintaisille asunnoille kasvavissa kaupungeissa ovat haasteita, joita yhteiskunnalliset ja usein säätiötaustaiset yritykset voivat auttaa ratkaisemaan.

Ympäristönsuojeluun ja kierrätykseen suuntautuneet yritykset tukevat usein myös työllisyyttä. Yritykset, jotka tukevat paikallistaloutta, säilyttävät palveluja harvaan asutuilla alueilla tai edistävät kulttuuria, helpottavat samalla maakuntien elinkeino- ja väestörakenteen muutoksista aiheutuvia haasteita.

Juuri julkaistun European Social Enterprise Monitor (ESEM) -tutkimuksen mukaan noin 30 prosenttia eurooppalaisista yhteiskunnallisista yrityksistä toimii sote-alalla. Lisäksi lähes puolet yhteiskunnallisista yrityksistä työllistää maahanmuuttajataustaisia tai toimintarajoitteisia henkilöitä, mikä tekee niistä tavallisia yrityksiä monimuotoisempia työpaikkoja.

Suomessa ajankohtaisia kysymyksiä ovat sote-alan visaiset ongelmat ja tulevaisuudessa häämöttävä työvoimapula. Samalla esimerkiksi osatyökykyisten ja maahanmuuttajien potentiaali jää usein hyödyntämättä työmarkkinoilla.

Voisivatko siis yhteiskunnalliset yritykset olla alihyödynnetty ratkaisu suomalaisen yhteiskunnan kiperiin haasteisiin?

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501092036

Yhteiskunnallisesti vaikuttavampaa yritystoimintaa -itseopiskelumateriaali

Kiinnostuitko vaikuttavuudesta yritystoiminnassa? Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus on julkaissut itseopiskelumateriaalin, jonka avulla opit ymmärtämään paremmin yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja sen arviointia. Saat tietoa siitä, kuinka vaikuttavuuden voi ottaa suunnitelmalliseksi osaksi yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa. Lisäksi saat käytännön vinkkejä vaikuttavuudesta viestimiseen eri kohderyhmille.

Tutustu Yhteiskunnallisesti vaikuttavampaa yritystoimintaa -itseopiskelumateriaaliin.