
Yhteissimulaatiot sairaanhoitajaopiskelijoiden ja hoitohenkilöstön kanssa syventävät ammatillista osaamista
Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) sairaanhoitaja- ja sairaanhoitajadiakonissaopiskelijat harjoittelevat yhteissimulaatioissa OYS:n hoitohenkilökunnan kanssa. Monipuolisia hoitotyön tilanteita simuloidaan Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) sydäntehovalvonnan ja tehohoitokeskuksen henkilökunnan kesken.
Diakin Oulun kampuksen hoitotyön opinnoissa on vuosien perinne yhteissimulaatioista OYS:n hoitohenkilökunnan kanssa. Yhdessä toteutettavia simulaatioita on sairaanhoitajatutkinnon kuudennella ja seitsemännellä lukukaudella opintojaksoissa, joissa hoitotyön kliinisen osaamisen suunnittelu, toteutus ja arviointi korostuvat. Simulaatiot toteutetaan OYS:n kliinisten taitojen keskuksessa (Knoppi) ja tehohoitokeskuksen simulaatiotiloissa. Ne on suunniteltu sairaalan henkilökunnan harjoitteluympäristöiksi ja tilat on varusteltu sen mukaan.
Yhteissimulaatiot suunnitellaan etukäteen Diakin terveysalan lehtoreiden ja OYS:n sairaanhoitajien kesken. Sisältö valikoituu molempien osaamistarpeiden mukaan ja potilasesimerkit tarkistetaan ja päivitetään jokaista simulaatiota varten. Näin simulaatioissa on aina uusimpien hoitosuositusten ja Käypä hoito -suositusten mukaiset protokollat, lääkkeet ja välineet.
Simulaatio intubaatiossa avustamisesta
Kuudennella lukukaudella simulaatiot on toteutettu opintojaksossa, jossa opiskelijoiden oppimistavoitteina on mm. osata toimia muuttuvissa kliinisissä nopeaa päätöksentekoa vaativissa hoitotilanteissa, terveysteknologian hyödyntäminen sekä opintojen sisällöissä korostuvat kliiniset potilastilanteet, hoitosuositukset ja työn johtaminen.
Sisältö valikoituu molempien osaamistarpeiden mukaan ja potilasesimerkit tarkistetaan ja päivitetään jokaista simulaatiota varten.
Simulaatiot on toteutettu Knopissa yhteistyössä sydäntehovalvonnan kanssa ja potilasesimerkkinä on ollut jo useamman kerran potilaan intubaatiossa avustaminen. Siinä potilas valmistellaan kevyeen nukutukseen, jonka aikana hänelle asennetaan hengitysteihin putki turvaamaan hengitystä. Simulaatiossa on roolit potilaalle, joka on tietokoneella ohjattava simulaattorinukke, kahdelle sairaanhoitajalle, kahdelle sairaanhoitajaopiskelijalle ja lääkärille. Sairaanhoitajan rooleissa ovat sydäntehovalvonnan sairaanhoitajat, opiskelijoiden rooleissa ovat Diakin sairaanhoitajaopiskelijat ja lääkärin roolissa on osastolta lääkäri.
Simulaatio hengitysvajauspotilaan hengityksen tukemisesta
Syventävän vaiheen opinnoissa simuloidaan opintojaksolla kriittisesti sairaan ja perioperatiivisen potilaan valvonta- ja hoitolaitteet (5 op). Opiskelijoiden oppimistavoitteina on muun muassa osata määritellä ja arvioida potilasturvallisuuden merkitystä kriittisesti sairaan ja perioperatiivisen potilaan hoitotyössä. Opintojen sisällöissä korostuvat potilas- ja laiteturvallisuus sekä hoito- ja valvontalaitteiden toiminta ja niiden antaman tiedon tulkinta.
Simulaatio on toteutettu OYS:n tehohoitokeskuksen simulaatiotiloissa teho- ja valvontaosaston kanssa ja potilasesimerkkinä on ollut hengitysvajauksesta kärsivä potilas, joka tarvitsee tukea hengitykseensä. Simulaatiossa lääkäri päättää tilanteen tietojen perusteella millaista tukea hengityksen turvaamiseksi tarvitaan ja simulaatio etenee sen mukaan. Potilas saa tilanteen mukaan hengityksen tukemiseen happinaamarin tai potilas voidaan nukuttaa ja kytkeä hengityskoneeseen. Simulaatiossa on roolit potilaalle, joka on tietokoneella ohjattava simulaattorinukke, kahdelle sairaanhoitajalle, kahdelle sairaanhoitajaopiskelijalle ja lääkärille. Sairaanhoitajan rooleissa ovat tehokeskuksen sairaanhoitajat, opiskelijoiden rooleissa ovat Diakin sairaanhoitajaopiskelijat ja lääkärin roolissa on teho-osaston lääkäri.
Yhteissimulaatioiden hyötyjä
Simulaation jälkeen käydään oppimiskeskustelu, jossa reflektoidaan simulaatiossa tapahtunutta ja sen perusteluita suhteessa opintojakson oppimistavoitteisiin. Sekä simulaatiossa toimivat että sitä seuraavat tarkkailijat ovat aktiivisia omissa rooleissaan. Keskustelun avulla tuodaan esiin hyviä oppimiskokemuksia, hyvin toteutuneita asioita ja kehitysideoita. Lopussa jokainen osallistuja miettii, mitä kokonaisuudesta oppi.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden toiminta simulaatioissa sairaanhoitajien ohjauksessa on sujuvaa, koska opintojen loppuvaiheessa heillä on jo paljon osaamista. Samalla opiskelijat tutustuvat hoitoympäristöihin, joihin he eivät välttämättä muutoin pääse opintojensa aikana. He oppivat myös toimintaprotokollista, laitteista, välineistä ja lääkkeistä sekä toimimaan ammattilaisena tiimissä. Yhteissimulaatioiden avulla syvennetään ammatillista osaamista ja vahvistetaan alueellista yhteistyötä.
Palaute on ollut kannustavaa ja pääosin positiivista. Kehittämistä on edelleen äänen ja kuvan kulkua mahdollistavissa välineissä simulaatiotilasta sitä tarkkailevien tiloihin. Simulaation potilasesimerkit noudattavat uusimpia suosituksia ja ohjeita. Näin hoito on aina ajantasaista ja tilanteet ovat oikeita potilastilanteita aidoissa hoitoympäristöissä.
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060963166