Siirry sisältöön
kuusi kättä, joissa matkapuhelimet, päällä puhekuplia, joissa seuraava sisältö: sydän ja 36, #romaninuoret, puhekupla ja 21, sydän ja 78, #meidäntulevaisuus.
Juttutyyppi  Ilmiö

Romaninuoret kertovat opinnoistaan Meidän tulevaisuus -kampanjassa

Nanto, Jasmin, Toni, Carmen, Sebastian ja Tanja kertovat elämästään ja opiskelustaan somessa #meidäntulevaisuus-kampanjassa.

Jo ensimmäiseen kampanjaviikkoon mahtui paljon: kampaamo-opintoja, lukiolaisen mietteitä, peruskoulun pänttäystä, työharjoittelukokemuksia, logistiikka-alaa.

”Tavoitteena on monipuolistaa kuvaa romaniväestöstä opiskelijoina.”

Kampanjaan etsittiin eri-ikäisiä ja eri koulutusaloilla olevia romaninuoria ympäri Suomen. Tempauksen tarkoituksena oli tavoittaa mahdollisimman monia romaninuoria ja nuoria aikuisia sekä saada heitä kiinnostumaan opiskelusta, jakamaan tietoa koulutusmahdollisuuksista ja monipuolistamaan kuvaa romaneista opiskelijoina niin yhteisön sisä- kuin ulkopuolellakin.

– Tavoitteena on monipuolistaa kuvaa romaniväestöstä opiskelijoina. Samalla nuorten pääsevät omin sanoin ja kuvin kertomaan omille tutuilleen ja opintoja suunnitteleville romaninuorille niistä kaikista mahdollisuuksista, mitä on tarjolla, kertoo projektipäällikkö Mari Rask.

Hyötyä myös jatkoon

Ennen kampanjan alkua nuoret kutsuttiin koulutustilaisuuteen, jossa kaksi viestinnän ammattilaista valmensivat nuoria somessa toimimisesta sekä somen mahdollisuuksista. Koulutukseen lähti mukaan kuusi innokasta, aktiivista ja vaikuttamishaluista nuorta.

”Instagram-tili on saanut kuluneen kahden viikon aikana nopeasti noin 500 seuraajaa.”

Kampanjaa toteuttavat nuoret kertovat rehellisesti, mutta positiivisella otteella omasta koulutusalastaan Instagramissa meidantulevaisuus-tilillä aihetunnisteilla #meidäntulevaisuus ja  #romaninuoret. Nuorten Instagram-päivityksiä on jaettu myös Romanien osallisuus -Facebook sivulla.

– Instagram-tili on saanut kuluneen kahden viikon aikana nopeasti noin 500 seuraajaa. Nuoret saavat työstään työtodistuksen sekä niin halutessaan meidät voi laittaa suosittelijoiksi ansioluetteloon, Mari Rask kertoo.

Kuvitus: Tiina Liuska

Taustaa

  • Kampanja on osa Diakin hallinnoimaa Tšetanes naal – koulutuspoluilla -hanketta, joka tukee romanien koulutusmahdollisuuksia ja työllistymistä sekä edistää osallisuutta, hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta.
  • Työtä on tehty tiiviissä yhteistyössä Nevo tiija – uusi aika -hankkeen kanssa.
  • Hankkeita hallinnoi Diakonia-ammattikorkeakoulu eli Diak, ja niitä rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.