Miten kertoa sairaanhoitajan työstä toisin – ideoita koulutusmarkkinointiin
Diak julkaisi keväällä 2021 uudenlaisen koulutusmarkkinointivideon, joka päivittää mielikuvia terveysalan työstä ja korkeakouluopinnoista. Lionheart-videoteos kertoo sairaanhoitajan työstä tanssin ja musiikin avulla.
Lionheart-videon ohjannut elokuvaohjaaja Ditte Uljas. Mukana toteutuksessa oli joukko kulttuurialan ammattilaisia. Laulaja-lauluntekijä Hannah’n esittämä Lionheart-kappale on sävelletty varta vasten videoteosta varten.
Hahmottelimme projektista saamiemme kokemusten pohjalta kolme ideaa koulutusviestinnän ja -markkinoinnin kehittämiseen.
1. Ajattele toisin.
Viime vuosina korkeakoulujen markkinoinnissa on ollut tyypillistä houkutella hakijoita videomuotoisilla opiskelijatarinoilla. Opiskelijatarinat tarjoavat helposti lähestyttävän keinon markkinoida koulutusta: pääosassa ovat oikeiden opiskelijoiden aidot kokemukset ja ajatukset siitä, miksi he ovat valinneet opiskelualansa ja korkeakoulunsa.
Samantyyppisiä videotarinoita kuitenkin löytyy lähes jokaiselta korkeakoululta ja joukosta on hankala erottua. Lionheartia ideoidessamme lähdimme miettimään, kuinka voisimme viestiä samoja asioita ja Diakin vahvaa arvomaailmaa toisella tavalla, musiikin ja tanssin kautta.
Markkinoinnilla halusimme myös tavoittaa kohderyhmistämme erityisesti nuoria, toisen asteen opinnoista valmistuvia tai vastikään valmistuneita. Pohdimme, mikä viestinnän muoto voisi tavoittaa juuri tämän kohderyhmän tehokkaimmin.
2. Kuuntele muiden alojen asiantuntijoita.
Idea musiikkivideoon syntyi moninaisen tiimityön tuloksena. Alkusysäys tuli Diakin laatupäälliköltä, joka kertoi erään ruotsalaisen kunnan erikoisesta ja humoristisesta mainosvideosta, jolla pyrittiin houkuttelemaan hoitoalan tekijöitä töihin kyseiseen kuntaan.
Lähdimme pohtimaan yhdessä videon ohjaajan, Diakin viestintätiimin ja johdon kanssa, millainen vastaava toteutus voisi Diakissa olla.
Kuuntelimme herkällä korvalla myös Diakin terveysalan kollegoita. Päädyimme hoitoalaa esittelevään videoon, koska terveysalan henkilöstömme oli jo pidempään tuonut esille, että Diakin hoitoalan markkinointia voisi tehostaa. Diak tunnetaan hyvin sosiaalialan, tulkkauksen ja kirkon alan koulutusta tarjoavana korkeakouluna, mutta terveysalan kouluttajana olemme saattaneet jäädä varjoon. Ala oli pandemian takia ollut lisäksi otsikoissa lähinnä negatiivisessa valossa. Lähdimme ratkomaan ongelmaa, miten markkinoida hoitoalaa tilanteessa, jossa yhteiskunnassa hoitoalan työntekijät ovat kuormittuneita. Miten näyttää terveysala kiinnostavana vaihtoehtona nuorille samanaikaisesti, kun mediassa puhutaan, miten monet kuormittuneet hoitajat harkitsevat alanvaihtoa?
3. Anna luovalle tiimille vapaat kädet.
Annoimme videon ohjaajalle hyvin vapaat kädet videoteoksen suunnitteluun. Kommentoimme työn edistymistä matkan varrella, mutta luotimme työryhmään vahvasti. Näin saimme myös lopputuloksen, joka poikkeaa tavanomaisesta korkeakoulumarkkinoinnin tekotavasta.
Sallimalla ilmaisunvapauden, vältyimme myös kompastumista omiin ennakkoluuloihimme ja tukahduttamasta niillä ilmaisua. Joskus ulkopuoliset myös hoksaavat kertoa organisaatiosta jotain arvokasta ja vaikuttavaa, mitä emme ole itse huomanneet. Niin koemme käyneen esimerkiksi Lionheartin musiikin sanoituksen osalta, joka on laulaja-lauluntekijä Hannah’n käsialaa. Se sanoittaa Diakin arvomaailman ulkopuolisen silmin, mutta tavoittaa ytimemme ja olemassaolon tarkoituksemme ainutlaatuisella tavalla.
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102245924