Chat GPT – pitäisikö olla huolissaan?
Open AI -yhtiön kehittämä tekoälysovellus Chat GPT on noussut nopeasti ilmiöksi. Toisille se edustaa turmion tietä, joka syrjäyttää esimerkiksi opettajat ja turmelee opiskelijat. Toiset näkevät sen loistavana opetuksen ja oppimisen työkaluna. Pitäisikö olla huolissaan?
Chat GPT on toistaiseksi ilmaiseksi ladattava tekstintuottosovellus, joka pystyy useilla kielillä suorittamaan hämmästyttäviltä tuntuvia asioita. Monet opiskelijat tietävät jo, ehkä liiankin hyvin, että Chat GPT pystyy vaivatta tuottamaan esseen Suomen historian käännekohdista, yleisellä tasolla tai hyvin yksityiskohtaisesti (vaikkapa Suomen ja natsi-Saksan poliittisista suhteista vuonna 1941).
Digitaalisuuden mahdollisuudet analyyttisen kemian tutkimuksessa jäsentyvät Chat GPT:n avulla elegantiksi esseeksi, samoin supertietokoneen rooli kvanttifysiikassa. Chat GPT osaa vastata kysymyksiin elämän tarkoituksesta tai parhaista Skotlannin ulkopuolella tuotetuista mallasviskeistä. Parisuhdeneuvontakin tiettävästi onnistuu.
Suorituskykyä
Chat GPT pystyy auttamaan koodaajaa ja kirjoittamaan koodia, se kykenee kirjoittamaan lehden pääkirjoituksen ja perustutkinnon opinnäytetyön (Storås, 2022). Chat GPT:n suorituskyky on sellainen, että se on vakavasti otettava työvälinen ammattilaisille.
Chat GPT edustaa tekoälyä, muttei älyä.
Chat GPT edustaa tekoälyä, muttei älyä. Algoritmi ei ajattele, käsitteellistä tai assosioi. Sen teho perustuu valtavaan tekstimassaan, josta se etsii aihepiiriin sopivia tekstipätkiä ja yhdistelee niitä tekstimassasta laskemiansa säännönmukaisuuksia noudattaen. Kaikki, mitä Chat GPT tuottaa, on kirjoitettu muodossa tai toisessa aiemmin. Tiettävästi Chat GPT on opetettu lähes kaikella internetin tekstimassalla, joten se pystyy operoimaan kaikilla internetissä olevilla kielillä. Chat GPT ei tarvitse reaaliaikaista yhteyttä internetiin, koska sen opetusaineisto on vuonna 2021 internetissä ollut tekstimassa.
Tekniikkaa
Chat GPT on ylivoimainen nimenomaan opetusaineistonsa massiivisuuden suhteen. 45 teratavun opetusaineisto perustuu internetissä oleviin teksteihin sanomalehti- ja tieteellisistä artikkeleista, kirjoista, chat-keskusteluista, ja ohjelmien tekstityksistä. Chat GPT:n toiminta perustuu matemaattisiin malleihin ja tilastolliseen hahmontunnistukseen, ei ihmismäiseen ajatteluun tai alkeelliseenkaan tietoisuuteen. Kyseessä ei ole äly, saati ymmärrys.
Toisaalta Chat GPT opettaa itseään: neuvoverkko- ja koneoppiminen tapahtuu siten, että algoritmi oppii dataa läpikäymällä tiettyjen tekstityyppien, vaikkapa akateemisen esseen, rakenteen (esimerkiksi päälauseiden ja sivulauseiden suhteen ja lauseenvastikkeiden yleisyyden), ja luo datan avulla itselleen säännöt, jotka täydentyvät jatkuvasti uuden syötteen myötä. Oppiminen on tässä mielessä äärimmäisen tehokasta, joskin mekanistista. Jos algoritmi on käynyt läpi esimerkiksi satoja tai tuhansia koronaviruksen sosiaalisia vaikutuksia käsitteleviä artikkeleita, se osaa sellaisen varmasti pyydettäessä laatia. Sama tilanne olisi luonnollisesti superopiskelijalla, joka pystyisi vastaanottamaan ja käsittelemään opetusaineistoa 24/7.
Chat GPT:n asiakkaan, vaikkapa valmista tekstiä toiveikkaana vartovan opiskelijan, pitää tietää, mitä GPT ei tiedä.
Yksi merkittävä rajoitus Chat GPT:ssä tällä hetkellä on: opetusaineisto on tuoreimmillaankin vuodelta 2021, joten esimerkiksi Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan GPT ei ”tiedä” mitään. Chat GPT:n asiakkaan, vaikkapa valmista tekstiä toiveikkaana vartovan opiskelijan, pitää siis tietää, mitä GPT ei tiedä.
Vaikutuksia
Australialaiset yliopistot ovat tiettävästi palanneet kynän ja paperin käyttöön tenteissä, koska Chat GPT ladattuna tietokoneessa olisi liian suuri houkutus kokelaalle. University College of Londonissa havaittiin, että Chat GPT pystyy tuottamaan spesifistäkin aiheesta esseevastauksen, jonka taso on huomattavasti keskimääräistä opiskelijaesseestä parempi.
Tri Thomas Lancaster (Imperial College London) toteaa Chat GPT -algoritmista (Weale, 2023): “ It’s certainly a major turning point in education where universities have to make big changes.”
New Yorkin julkisissa kouluissa Chat GPT on kielletty, ja vastaavia kieltoja on varmasti tulossa muuallekin. Keskustelu joudutaan käymään Suomessakin, mahdollisesti kussakin oppilaitoksessa erikseen. Jos opiskelijan työn tekee tekoäly, lienee syytä huolestua (ja kieltää tekoäly). Vai onko moiseen syytä?
Lähteet
Storås, N. (21.12.2022). Hämmentävä tekoäly. Helsingin Sanomat.
Weale, S. (13.1.2023). Lectures urged to review assessments in UK amid concerns over new AI tool. The Guardian.
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030329529