Siirry sisältöön
Tietokoneen näppäimistöä näpyttelevät sormet, vihreä tausta, kuvituskuva.
Juttutyyppi  Blogi

Ihminen kiinnostaa enemmän kuin organisaatio – opiskelijat korkeakoulun markkinoinnissa

Suuri osa ihmisistä ei usko organisaatioiden mainoksiin, mutta useimmat luottavat kuluttajien suosituksiin. Siksi myös korkeakoulujen kannattaa ottaa opiskelijat mukaan markkinoinnin kasvoiksi.

Kuvitellaan: haluaisit ostaa uuden tiskiaineen. Aamukahvia hörppiessäsi näet televisiossa mainoksen, jossa mainostetaan tehokasta double-platinum-max-power -pesuainetta. Samana päivänä kuulet ystävältäsi suosituksen tiskiaineesta, joka kuulemma tuhoaa jopa purukumin leikkuulaudasta. Kumman tiskiaineen valitsisit?

Tutkitusti moni meistä kallistuisi ystävän suositteleman tuotteen tai palvelun puoleen. HubSpotin tutkimuksen mukaan 75 prosenttia ihmisistä ei luota organisaatioiden mainoksiin, mutta 90 prosenttia luottaa läheisten suosituksiin ja 70 prosenttia kuluttaja-arvosteluihin.

Niin sanottu vertaismarkkinointi (word-of-mouth -markkinointi) on siis yksi vaikuttavimpia markkinoinnin keinoja. Siinä ovat äänessä tuotteiden ja palveluiden aidot käyttäjät, jotka kertovat omista kokemuksistaan.

Vertaismarkkinointi voi olla spontaania puskaradiomaista suosittelua kaverille tai organisaation strategisempi valinta. Sitä voi hyödyntää myös korkeakoulujen markkinoinnissa monella tapaa. Diakissa vertaismarkkinointia on tehty esimerkiksi ottamalla opiskelijat mukaan TikTok-markkinointiin. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat videoita Diakin TikTok-kanavalle ohjatuissa työpajoissa.

Vertaismarkkinointi voi olla spontaania puskaradiomaista suosittelua kaverille tai organisaation strategisempi valinta.

Potentiaaliselle hakijalle on TikTokia selatessaan todennäköisesti kiinnostavampaa kuulla opiskelijan kokemuksia omasta opiskeluarjestaan kuin nähdä mainosmaista ja geneeristä sisältöä. Opiskelijoiden tuottama materiaali on aitoa ja sopivan rosoista. Ennen kaikkea se nostaa suupielet kohti korvia.

Tavallisuuden taika

Sosiaalisessa mediassa markkinointi on muuttunut lähivuosina realistisempaan suuntaan. Somessa siloiteltu täydellisyys ei enää toimi, koska se voi tuntua epäaidolta ja vaikeasti samaistuttavalta.

Tarinoissa, videoissa ja kuvissa esiintyy tavallisia ihmisiä, arkipäivien kommelluksia, iloja ja suruja. Etenkin TikTokissa asiallisuus ja mainosmaisuus loistaa poissaolollaan. Huumori on hurttia ja jutut sellaisia, joita kerrotaan läheisimpien kavereiden kesken.

Myöskään opiskelijaelämä ei ole aina mainosmaista tai virheetöntä. Välillä tunnilla keskittyminen ei meinaa onnistua, joskus opettajan mikrofoni jää päälle väärässä tilanteessa ja joskus tuskaillaan opinnäytetyön parissa. Opiskelijoiden tuottama TikTok-sisältö on tuonut Diakin someen rohkeutta ja aitoutta, sillä opiskelijat ovat uskottavimpia asiantuntijoita kertomaan siitä, millaista opiskelijan arki kaikissa sävyissään on.

Opiskelijoilta saadaan oivaltavimmat ideat videoihin, sillä he tuntevat kampuksen kiinnostavat yksityiskohdat, oppituntien kommellukset tai ennakkoluulot, joita heidän koulutuksensa kohtaa. Toisaalta he osaavat kertoa innostavasti ja ammattimaisesti oman alansa tärkeistä puolista: esimerkiksi siitä, miten toimitaan elvytystilanteessa tai viitotaan aakkoset.

Ylpeyttä ja iloa olla mukana

Opiskelijoiden ottaminen mukaan markkinointiin ei hyödytä vain korkeakoulua. Se vahvistaa myös opiskelijoiden välistä yhteisöllisyyttä ja tunnetta siitä, että he pääsevät tekemään yhdessä jotakin merkityksellistä. Lisäksi opiskelijat oppivat työpajoissa uusia taitoja markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta sekä videokuvaamisesta ja -editoinnista.

Opiskelijoiden palaute on vahvistanut tunnetta siitä, että TikTok-pajoja kannattaa jatkaa.

Eräs TikTok-pajoihin osallistunut opiskelija kommentoi, että Diakin markkinoinnissa mukana oleminen tuntuu hänestä tärkeältä ja merkitykselliseltä. Toisen osallistujan mukaan TikTok-pajat ovat todella hyvää toimintaa opiskelijoille, ja hän kokee ylpeyttä ja iloa olla mukana. Opiskelijoiden mukaan kaikki otetaan tasapuolisesti mukaan tekemiseen ja porukan yhteishenki on mainio.

Pajoissa kukkii luovuus ja leikki – taidot, jotka lisäävät ihmisen hyvinvointia huomattavasti. Ennen kaikkea työpajat ovat tuoneet opiskelijoiden arkeen inspiraatiota ja iloa.

Hauska lisä on se, että opiskelijoiden ilo ja yhteishenki näkyvät myös lopputuotoksissa.

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031411209