#SoteKoskettaa – sote-alan ihmiset ja kohtaamiset esiin
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset pitävät yllä yhteiskunnan toimintakykyä. Siksi on tärkeää, että alalle riittää osaajia myös jatkossa. Sote koskettaa -kampanja nostaa esille alan arjen kohtaamisia ja positiivisia puolia.
Sote-alan vetovoima on pitkään ollut laskusuuntainen. Alan opintoihin ja työpaikkoihin ei ole riittävästi hakijoita ja jo alalle päätyneet etsivät vaihtoehtoisia työpaikkoja.
Sote-alan ammattikorkeakoulutuksen aloituspaikkamäärät ovat vuodesta 2019 nousseet lähes 40 prosenttia, mutta opiskelupaikan vastaanottaneiden määrä on kasvanut vain 29 prosenttia. Erityisesti sairaanhoitajan tutkinnon vetovoima on valtakunnallisesti ollut pitkään laskussa. Uusia sote-alan perustutkinnon opiskelijoita, eli tulevia lähihoitajia, tarvitaan yhtä lailla. Esimerkiksi vuonna 2022 lähihoitajista oli valtakunnallisesti noin 8 000 työntekijän vajaus, eikä kaikkia koulutuspaikkoja saada täytettyä.
Sote-alaa vaivaa myös maineongelma. Julkisessa keskustelussa sote-alan työpaikoista puhutaan lähinnä matalista palkoista, kiireestä ja resurssipulasta. Julkisesta keskustelusta loistavat poissaolollaan positiiviset tarinat sote-alalta: auttamisen ja autetuksi tulemisen ilo sekä alan moninaiset uramahdollisuudet.
Diakonia-alan sote-toimijat Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr, Lahden Diakonialaitos, Oulun Diakonissalaitoksen säätiö sr, Rinnekodit ja Hoivatie ja Suomen Diakoniaopisto tunnistivat ongelman ja yhdistivät voimansa nostaakseen alan vetovoimaa ja tuodakseen keskusteluun myös positiivisia näkökulmia alalta. Syntyi sosiaalisen median kampanja #SoteKoskettaa.
Kampanja nostaa esille ihmisiä soten takaa
Sote koskettaa -kampanjassa hyödynnettiin Humans of New York -konseptin ideaa. Humans of New York on vuonna 2010 alkanut valokuvausprojekti, jonka tavoitteena oli alun perin julkaista 10 000 valokuvaa New Yorkin asukkaista kaduilla ja siten esitellä kaupungin ihmisiä. Valokuvaprojektin henkilökuvat ja niihin liittyvät sitaattimuotoiset tarinat kasvoivat lopulta laajaksi galleriaksi, jolla on tänä päivänä jo lähes 20 miljoonaa seuraajaa sosiaalisessa mediassa.
Sote koskettaa -kampanjassa Humans of New York -konseptin idea siirretiin sote-maailmaan: tavoitteena oli tuoda esille ihmisiä, kasvoja, soten takaa. Kampanjassa luotiin humansofsote-tili Instagramiin. Tilillä julkaistiin virtuaalinen valokuvanäyttely, joka kertoo tarinoita ihmisistä, joita sote koskettaa – tarinoita alan ammattilaisilta, opiskelijoilta ja asiakkailta. Kuvissa esiintyy usein ihminen, sote-alan ammattilainen, opiskelija tai asiakas, joka kertoo samalla lyhyen tarinan siitä, kuinka sote on koskettanut häntä. Mukana on ollut monipuolisesti ammattilaisia, opiskelijoita ja asiakkaita sekä myös sosiaalisen median vaikuttaja asiakkaan roolissa.
Kampanja tuo näkyviin huolenpidon, välittämisen ja inhimillisen hyvän hetkiä, joita sote-alan ihmiset jakavat ja kohtaavat päivittäin.
Merkityksellisiä kohtaamisia ja monipuolisia uramahdollisuuksia
Sote koskettaa -kampanjan tavoitteena on ollut tuoda esille alan merkityksellisyyttä ja arkisia kohtaamisia. Kampanja tuo näkyviin huolenpidon, välittämisen ja inhimillisen hyvän hetkiä, joita sote-alan ihmiset jakavat ja kohtaavat päivittäin.
Sote-alan ammattilaiset ovat erikoistuneet kohtaamiseen ja auttamiseen. Heidän työnsä koskettaa niin yksilöitä kuin koko yhteiskuntaa. Sote-osaajat pitävät huolta ihmisistä erityisesti silloin, kun omat voimavarat eivät riitä. Alan ammattilaiset ovat paikalla kriisitilanteissa, tukevat perheitä elämän käännekohdissa ja tarjoavat hoivaa sekä tukea silloin, kun sitä eniten tarvitaan.
Sote-alan ammattilaisten työ on osaamista vaativaa ja se mahdollistaa myös monenlaisia urapolkuja. Esimerkiksi sosionomin, lähihoitajan tai sairaanhoitajan tutkinnoilla voi päätyä tekemään töitä hyvin erilaisissa ympäristöissä. Sote-alalla on tarjolla korkeakoulutusta, joka mahdollistaa etenemisen myös varsin monenlaisiin tehtäviin.
Vaikka mediassa tilaa vievät usein sote-alan työelämän haasteet, on alalla paljon työpaikkoja, joissa voidaan hyvin ja joissa työ koetaan antoisaksi. Sote koskettaa -kampanjan tavoitteena oli tuoda esille myös näitä uramahdollisuuksia.
Kampanjasisällöt ovat tavoittaneet kevään 2024 aikana noin 250 000 Instagramin käyttäjää. Kampanjatilillä jaetaan sote-alan tarinoita jatkossakin.
Sote koskettaa kaikkia
Jotta sote-alan osaajapulaan saadaan ratkaisuja, tulee alan veto- ja pitovoimaa lisätä. Tämä edellyttää, että julkisessa keskustelussa kuullaan myös positiivisia äänenpainoja sote-alalta.
Sote-alan haasteet koskettavat meitä kaikkia, sillä jokainen meistä on – jos ei sote-alan ammattilainen tai opiskelija – vähintään sote-alan asiakas. Siksi myös alan tulevaisuuden tulisi kiinnostaa meistä jokaista.
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753343