Vetoa ja pitoa kehitysvamma-alalle
Kehitysvamma-alan työhön tarvitaan osaajia. Alan kiinnostavuudesta kertomisen vastuu on meillä kaikilla, jotka koulutamme alan ammattilaisia tai työskentelemme vammaisalalla.
Kevättalven hiihtoladulla sukset voivat lipsua, jos voitelu ei ole onnistunut. Toisilta hiihtäjiltä voi myös saada vetoapua, kun pääsee sopivalla vauhdilla eteenpäin sauvovan peesiin. Opastekyltit ja viitat ohjaavat oikealle ladulle.
Mistä saataisiin sopivasti luistoa, vetoa ja pitoa myös vammaisalalle? Tällä hetkellä vammaisalan opinnot eivät kiinnosta opiskelijoita toisella asteella eikä ammattikorkeakoulussa. Avoimet työpaikat eivät herätä toivottua kiinnostusta eikä hakijoita ole riittävästi. Sosiaali- ja terveysalan työntekijöistä on kova kilpailu, ja työntekijät myös vaihtavat työpaikkoja.
Mistä saataisiin sopivasti luistoa, vetoa ja pitoa myös vammaisalalle?
Olen liian usein kuullut, että työntekijät ovat ohjautuneet tai joutuneet sattumalta kehitysvamma-alalle. Miten ladun varrella harhailevat ja oikean hiihtolenkin arpojat saadaan ohjattua kiinnostavalle ja vaihtelua tarjoavalle reitille?
Osalla hiihtämään lähtö voi stopata jo suksikauppaan, jos sopivia välineitä ei löydy tai myyjä kohtelee ylimielisesti uutta lajia harkitsevaa. Missä on lähtöviiva, jossa me vammaisalan kokeneemmat ammattilaiset voimme kertoa monipuolisesta vammaisalasta tuleville soteosaajille?
Kohtaamiset lisäävät vetovoimaa
Ratkaisua vammaisalan vetovoimaan etsitään parhaillaan Vammaisalan vetovoima ja koulutuksen kehittäminen -hankkeessa. Kehitämme yhdessä sujuvia polkuja vammaisalalle muun muassa vammaisalan työnantajien, oppilaitosten, työ- ja elinkeinopalvelujen sekä Ohjaamo-toiminnan kanssa.
Vammaisalasta jaetaan tietoa sotealan opiskelijoille sekä ammattiopintoja suunnitteleville peruskoululaisille ja lukiolaisille. Hankkeessa on valmistettu materiaalia, jossa kerrotaan vammaisalasta ja koulutusmahdollisuuksista TE-palvelujen ja opinto-ohjaajien käyttöön.
On tärkeää saada opiskelijoita tutustumaan alan harjoittelu- ja työpaikkoihin ja panostaa työpaikalla tapahtuvaan ohjaamiseen.
Vammaispalveluja tuottavat Vaalijalan kuntayhtymä ja Savas-Säätiö ovat valmistaneet opiskelijoille oppaat harjoittelumahdollisuuksista vammaisalalla. On tärkeää saada opiskelijoita tutustumaan alan harjoittelu- ja työpaikkoihin ja panostaa työpaikalla tapahtuvaan ohjaamiseen. Usein ensimmäinen työpaikka löytyy tutusta harjoittelupaikasta.
Valmisteilla on myös toiselle asteelle paikallinen vammaisalan valinnainen tutkinnon osa. Lisäksi Diakonia-ammattikorkeakoulun avoimessa ammattikorkeakoulussa on mahdollista suorittaa Osaamista vammaistyöhön -opintoja.
Työ haastaa tekijänsä aitouteen
Vammaisalalla on mahdollista kohdata elämän moninaisuus aidoimmillaan. Työ haastaa tekijänsä kohtaamaan toisen ihmisen omana itsenään. Kehitysvammatyössä ammattilainen ei voi esittää jotain muuta kuin mitä on. Asiakkaat tunnistavat sen ja muistuttavat aitouden merkityksestä.
Kehitysvamma-alalla erilaiset ammattilaiset tuovat työyhteisöihin ja asiakaskohtaamisiin oman koulutuksensa, työkokemuksensa ja myös harrastustensa kautta kertyneen osaamisen. Tuomme työhön myös persoonamme, oman moninaisuutemme, vahvuutemme ja heikkoutemme.
Monialainen yhteistyö on kehitysvamma-alan arkea. Lisäksi työtä voi tehdä monenlaisissa toimintaympäristöissä: kodeissa, kouluissa, palveluasumisessa, päivätoiminnassa, järjestötyössä tai kuntoutuksessa. Työ on vaihtelevaa, ja yksikään päivä ei ole samanlainen.
Jos uskallat olla oma itsesi, avoin ja rohkea, käyttää luovuutta ja huumoria, nauraa omille virheillesi – sinä olet juuri se, jota vammaisalalla tarvitaan.
Vahvaa pitoa
Vammaisalan vetovoimaan vaikuttavat monet tekijät, kuten tiedon lisääminen vammaisalan työpaikoista, palkkaus, johtaminen ja koulutusmahdollisuudet. Pelkkä kehitysvamma-alan vetovoiman pohtiminen ei kuitenkaan riitä, vaan yhtä tärkeää on pohtia pitovoimaa.
Meidän on oltava valmiita muutamaan toimintatapoja ja kokeilemaan uusia asioita. Uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden tuoreiden näkemysten huomioiminen sekä asiakkaiden ottaminen mukaan arjen toiminnan kehittämiseen ovat tärkeitä pitovoimatekijöitä.
Vammaisalan vetovoimaan vaikuttavat monet tekijät, kuten tiedon lisääminen vammaisalan työpaikoista, palkkaus, johtaminen ja koulutusmahdollisuudet.
Tutkimuksen seuraaminen ja uusien asioiden rohkea kokeileminen antaa työhön uusia näkökulmia ja kiinnostavuutta, josta esimerkkinä voi nostaa digi- ja hyvinvointiteknologian tuomien mahdollisuuksien hyödyntämisen.
Jos olet jo valinnut vammaisalan kannattaa käyttää pieni hetki sen pohtimiseen, mikä sinua pitää vammaisalalla. Miten itse olet hankkinut sellaiset hiihtovälineet, että olet jaksanut kiivetä välillä isoa mäkeä ylös tai laskea mutkittelevaa mäkeä alas sekä kestänyt sen pitkän ja tasaisen suoran ladun luovuttamatta? Miten voisit kertoa hiihtoretken tai kehitysvamma-alan kohokohdista myös toisille?
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101222370