Onnistuneen yhteistyön edellytykset opinnäytetyöprosessissa
Ylemmän ammattikorkeakouluopiskelijan asiantuntijuus laajenee ja syvenee opinnäytetyöprosessissa, mutta se vaatii opiskelijan, työelämän toimijoiden ja opinnäytetyöohjaajan välistä aktiivista yhteistyötä.
Opinnäytetyö on oleellinen osa ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opintoja. Opinnäytetyö on laajuudeltaan kolmasosa (30 op) YAMK-opiskelijoiden tutkinnosta. Monelle opinnäytetyön valmistuminen merkitsee opintojen loppuhuipennusta. Toisille opinnäytetyö saattaa olla välttämätön paha, kun taas jotkut nauttivat tutkimus- tai kehittämisprosessin tuomista haasteista.
Aiheet työelämästä
Olipa kyseessä sitten tutkimuspainotteinen tai kehittämiseen suuntautuva opinnäytetyö, kumpuavat YAMK-opinnäytetöiden aiheet useimmiten suoraan työelämästä. On tärkeää miettiä, kenen tarpeista käsin opinnäytetyötä tehdään. Toimeksiantajalla on iso rooli aiheen määrittämisessä, mutta siihen tarvitaan myös opinnäytetyöntekijältä vahvaa kiinnostusta niin aihetta kuin myös mahdollista kehittämistyötä kohtaan.
Palautteen merkitys
Opiskelijan näkökulmasta tärkeää on aktiivinen ja säännöllinen yhteydenpito opinnäytetyöntekijän, organisaation ja opinnäytetyöohjaajan välillä, mikä perustuu yhteistyösopimukseen. Positiivisen ja rakentavan palautteen saaminen on keskeistä opinnäytetyön työstämisen aikana.
Korjaavan palautteen saaminen on osa opinnäytetyöprosessia ja se pitäisi osata kääntää opinnäytetyötä kehittäväksi palautteeksi. Palautteen antaminen ei tarkoita valmiita vastauksia opiskelijalle, vaan johdattelevaa suunnan antamista opinnäytetyön kehittämiseksi.
Positiivisen ja rakentavan palautteen saaminen on keskeistä opinnäytetyön työstämisen aikana.
Opinnäytetyöt kehittävät ja tuovat näkyvyyttä ammattikorkeakoululle. Koulutuksen aikana opiskelijan tutkimusmenetelmien ja tieteellisen kirjottamisen osaaminen vahvistuu.
Selkeä ohjaus tukee etenemistä
Opinnäytetyöprosessissa on keskeistä jatkuva, selkeä ohjaus, joka tukee opiskelijaa tekemään tavoitteiden pohjalta menetelmällisiä ja prosessiin liittyviä valintoja. Opinnäytetyöohjaajien tehtävä on mahdollistaa ja tukea jokaisen opiskelijan opinnäytetyön valmistumista. Kohtaaminen ja kuunteleva vuorovaikutus on opinnäytetyöohjauksenkin ytimessä. Tämän lisäksi opiskelijaa helpottaa selkeä ohjaus ja tarkempi rajaus lukuisista tutkimusmenetelmistä. Ohjaavien opettajien tehtävänä on varmistaa kaikille tasapuolinen ohjaus ja vertaispalaute.
Hyötyä työelämätoimijoille
Hyöty työelämälle korostuu, kun työelämätoimijat ovat aktiivisesti opinnäytetyöprosessissa mukana ja sitoutuvat osaltaan opinnäytetyön edistämiseen. Työelämän edustajilla on monialaisia verkostoja opinnäytetyön tukemiseksi ja tunnettavuuden lisäämiseksi. Työelämää kehitetään opinnäytetyöstä syntyvien tutkimustulosten tai kehittämistöiden pohjalta.
Opiskelijan asiantuntijuus kehittyy koko opinnäytetyöprosessin ajan ja sen tekemisen aikana saavutetut taidot ovat käytettävissä työelämän asiantuntijatehtävissä. Ammatillisen osaamisen lisäksi opiskelija kartuttaa prosessin aikana kehittämisosaamistaan, tieteellisen viestinnän taitojaan ja yhteistyöosaamistaan työelämässä. Aktiivinen kolmikantainen yhteistyö luo pohjan onnistuneelle opinnäytetyölle ja tukee opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä ja työuralla etenemistä.
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101179956