Siirry sisältöön
Juttutyyppi  Blogi

Yhteiskunnallisten innovaatioiden osaamista tarvitaan – korkeakoulut avainroolissa kolmoissiirtymässä

Eurooppa kohtaa monimutkaisia haasteita, kuten taloudellisen eriarvoisuuden, väestön ikääntymisen ja työvoiman osaamisvajeen. Näiden haasteiden ratkaisemiseksi yhteiskunnalliset innovaatiot tarjoavat uusia, tehokkaita lähestymistapoja.

Yhteiskunnalliset innovaatiot eivät ainoastaan kehitä uusia palveluja tai teknologioita, vaan ne luovat yhteiskunnallisia vaikutuksia ja parantavat elämänlaatua. Europan unionin politiikat tukevat aiemman digivihreän kaksoissiirtymän sijaan nykyään laajempaa sosiaalisen kestävyyden ja osallisuuden siirtymää, diversiteettiä. Tämä kolmoissiirtymäksi kutsuttu politiikka ohjaa aidosti uuden yhteiskunnallisen perustan kestävälle ja tasapainoiselle yhteiskunnalle.

Koulutuksella osaamista

Korkeakoulutuksella on keskeinen rooli yhteiskunnallisten innovaatioiden edistämisessä. Koulutussektorilta odotetaan ratkaisuja osaamisvajeisiin, nuorisotyöttömyyteen ja sosiaalisiin haasteisiin. Pian julkaistavassa European Social Innovation Campus (ESIC)- hankkeen eurooppalaisia pedagogisia ratkaisuja vertailevassa tutkimuksessa havaittiin miten oppilaitokset ovat ottaneet käyttöön innovatiivisia pedagogisia menetelmiä, joissa opiskelijat kehittävät ratkaisuja reaalimaailman ongelmiin, yhdistäen teorian ja käytännön työn. Lisäksi pandemian myötä digitaaliset työkalut ovat nopeuttaneet oppimisprosesseja ja tukeneet yhteiskunnallisten innovaatioiden ja ratkaisujen kehittämistä.

Korkeakoulutuksella on keskeinen rooli yhteiskunnallisten innovaatioiden edistämisessä.

Yhteiskunnallisten innovaattorien avaintaidot

Tutkimuksessa tunnistetaan yhteiskunnallisten innovaatioiden kehittäjiltä vaadittavia monenlaisia taitoja. Tutkimusmenetelmätaidot ovat tärkeitä, sillä ne auttavat keräämään ja analysoimaan tietoa. Ongelmanratkaisutaidot mahdollistavat monimutkaisten haasteiden hallinnan, kun taas yhteistyötaidot tukevat työskentelyä eri sidosryhmien kanssa. Johtamistaidot ovat välttämättömiä tiimien ohjaamisessa ja strategisessa päätöksenteossa. Digitaaliset taidot puolestaan auttavat hyödyntämään teknologiaa innovoinnin ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden lisäämisessä.

Osaamisaukot

Tutkimuksessa havaittiin, etteivät nykyiset koulutuskehykset kata riittävästi kaikkia yhteiskunnalliseen innovointiin vaadittavia taitoja. Puutteita esiintyy erityisesti digitaalisissa taidoissa, ekosysteemeissä toimimisessa sekä operatiivisessa osaamisessa. Digitaalisten taitojen kehittäminen on kriittistä, jotta teknologiaa voidaan hyödyntää tehokkaasti yhteiskunnallisessa innovoinnissa. Ekosysteemeissä toimiminen, kuten verkostoituminen ja kumppanuuksien rakentaminen ja ylläpitäminen, on usein aliarvioitu taito. Operatiivinen osaaminen, joka liittyy käyttäjälähtöisten palvelujen ja tuotteiden käytännön toteutukseen, jää usein vaille riittävää huomiota.

Suunnannäyttäjiä tarvitaan

Eurooppalaisessa kontekstissa yhteiskunnallisten innovaatioiden koulutus on kasvussa, vaikka tutkimuksen mukaan käytännöt vaihtelevat maittain. Tutkimuksessa nousi esille hyviä käytäntöjä yhteiskunnallisten innovaatioiden osaamisen kehittämisestä. Yksi niistä on yhteiskunnallisen yrittäjyyden maisteriohjelma, joka tukee innovatiivisia ratkaisuja erityisesti harvaanasutuilla maaseutualueilla. Eräässä koulutusohjelmassa yhteiskehittäminen yhdistää opiskelijoita yhteisötalouden organisaatioiden toimintaan ja tarjoaa heille mahdollisuuden osallistua konkreettisiin projekteihin. Yhdessä koulutusohjelmassa on onnistuneesti hyödynnetty ongelmalähtöistä oppimista (PBL), jossa opiskelijat työskentelevät yhteiskunnallisten kysymysten, kuten työttömyyden ja uusiutuvan energian, parissa.

Suomessa Diakonia-ammattikorkeakoulu on kehittänyt Yhteiskunnallisen yrittäjyyden YAMK- koulutussuunnitelman, joka odottaa käynnistymistään. Diakin koordinoiman European Social Innovation Campus (ESIC) -hankkeen tavoitteena on luoda digitaalinen oppimisalusta. Alusta keskittyy yhteiskunnallisten innovaatioiden tunnistettujen osaamisalueiden kehittämiseen ja tukee samalla kolmoissiirtymää.

Suositukset

Korkeakoulujen tulisi kehittää monitieteisiä opetussuunnitelmia, jotka keskittyvät yhteiskunnalliseen innovointiin ja kestävään kehitykseen. Käytännön kokemusten tarjoaminen on tärkeää, joten oppilaitosten tulisi tarjota opiskelijoille harjoitteluita ja projekteja, joissa he voivat soveltaa oppimaansa reaalimaailman tilanteisiin. Lisäksi korkeakoulujen on tärkeää koordinoida ja edistää julkisen sektorin, yritysten ja yhteisötalouden toimijoiden keskinäistä yhteistyötä, jotta opiskelijat saavat arvokasta käytännön kokemusta. Digitaalisten työkalujen ja alustojen hyödyntäminen on välttämätöntä, jotta innovatiivisia ratkaisuja voidaan kehittää ja skaalata vaikuttavasti. Yhteiskunnallisia innovaatioita ja yhteiskunnallista yrittäjyyttä voidaan tukea korkeakoulujen yhteydessä toimivien hautomojen ja kiihdyttämöiden avulla, jotka auttavat kokeilemaan ja jalostamaan uusia ideoita.

Tulevaisuuden mahdollisuudet

Kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla, kuten European Social Innovation Campus (ESIC) -hankkeella, korkeakoulut ja niiden moninaiset kumppanit voivat yhteiskehittää oppimisalustoja ja osaamistaan. Nämä alustat tukevat kolmoissiirtymää ja edistävät yhteiskunnallisten innovaatioiden leviämistä laajemmalle alueelle. Tällaiset aloitteet luovat mahdollisuuksia uusien yhteiskunnallisten innovaatioiden kehittämiselle ja vaikuttavuuden kasvattamiselle.

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101179978