Siirry sisältöön
Juttutyyppi  Blogi

Asiantuntijabrändin vahvistaminen LinkedInissä tuo vaikuttavuutta koko organisaatiolle

LinkedIn on erinomainen sosiaalisen median alusta asiantuntijuuden esiin tuomiseen ja verkostoitumiseen. Aktiivinen läsnäolo ja vuorovaikutus vahvistavat työntekijän näkyvyyttä ja asiantuntijuutta. Samalla organisaatio saa näkyvyyttä ja luottamusta. Aitous, inspiroivuus ja selkeät omat teemat ovat avainasemassa asiantuntijabrändin rakentamisessa.

LinkedInissä voi rakentaa omaa asiantuntijabrändiä, jakaa näkemyksiä ja tuoda esiin omaa ääntä. Asiantuntijabrändiä rakentaessa kannattaa keskittyä muutamaan teemaan, johon panostaa pitkäjänteisesti. Yleisön sitouttaminen helpottuu, kun someviestintä kietoutuu selkeän teeman ympärille.

Diakin strategisiin tavoitteisiin kuuluvat teemat “yhdenvertainen ja yhdistävä”, “vaikuttava osaaminen” sekä “sosiaalisesti kestävä yhteiskunta”. Nämä tarjoavat työntekijöille erinomaisen perustan rakentaa omaa asiantuntijuuttaan ja tuoda esiin näkökulmiaan. Monet Diakin asiantuntijat ovatkin onnistuneesti rakentaneet LinkedIn-läsnäolonsa juuri näiden teemojen ympärille.

Rohkeutta, rouheutta ja omaa ääntä esiin

Persoonallinen viestintätapa ja inhimilliset tarinat herättävät usein eniten kiinnostusta. Ne puhuttelevat yleisöä ja tavoittavat laajemmankin verkoston, sillä algoritmit suosivat aitoa, inhimillistä sisältöä. LinkedInissä kannattaa rohkeasti avata keskusteluja, jakaa oivalluksia ja inspiroida muita.

Esimerkiksi eräs Diakin asiantuntija hyödyntää LinkedIniä monipuolisesti. Hän jakaa esimerkiksi julkaisu-uutisia ja kuulumisia seminaareista, joissa on ollut mukana. Samalla hän tuo näkyväksi Diakin kehittämishankkeita, yhteistyöverkostoja ja strategisia painopisteitä tavalla, joka lisää organisaation tunnettuutta ja vahvistaa sen asiantuntijakuvaa.

LinkedInissä kannattaa olla aktiivinen ja miettiä julkaisurytmi itselleen sopivaksi. Julkaista ei kannata liian usein, mutta ei myöskään liian harvoin. Tärkeintä on olla johdonmukainen. Asiantuntijabrändin rakentamisen voi aloittaa pienestä, yksi aito julkaisu voi olla alku vahvalle asiantuntijabrändille, joka tuo lisäarvoa niin yksilölle kuin organisaatiolle.

Rakenna yhteyksiä, ole aktiivinen ja muista vastuullisuus

Verkostoituminen ja vuorovaikutus ovat olennaisia elementtejä LinkedInissä. Osallistumalla ajankohtaisiin keskusteluihin omalla aidolla äänellään asiantuntija voi kasvattaa verkostoja ja tuottaa lisäarvoa yleisölle. Eri teemoilla on omia keskusteluryhmiä, joihin voi liittyä oman asiantuntijuuden ja kiinnostuksen pohjalta. Yritysten ja henkilöiden tägääminen ja hästägit tuovat lisänäkyvyyttä julkaisuille.

Osallistumalla ajankohtaisiin keskusteluihin omalla aidolla äänellään asiantuntija voi kasvattaa verkostoja ja tuottaa lisäarvoa yleisölle.

On hyvä pitää mielessä, että työntekijä edustaa työnantajaansa eri ammatillisissa kohtaamisissa. Sosiaalisen median kanavissa työntekijä voi joko vahvistaa organisaation luotettavuutta ja muistettavuutta – tai heikentää niitä, jos viestintä ei ole linjassa organisaation arvojen kanssa.

Esimerkiksi rakentava keskustelu ajankohtaisista aiheista, asiantuntijauutisten ja -tapahtumien jakaminen ja oman työn arjen avaaminen voi lisätä organisaation näkyvyyttä ja luotettavuutta. Sen sijaan epäasiallinen kommentointi, vihjaileva tai ristiriitainen viestintä voi heikentää työnantajakuvaa ja jättää negatiivisen muistijäljen.

Työnantajan kannattaa rohkaista työntekijöitään hyödyntämään LinkedIniä ja tuomaan omaa osaamista ja näkökulmaa eri aiheisiin. Näin vahvistetaan myös organisaation mahdollisuutta tulla nähdyksi, kuulluksi ja muistetuksi luotettavana toimijana sekä asiantuntijuutta rakentavana yhteisönä.

Tämän blogitekstin oikoluku on tehty osin tekoälyavusteisesti (ChatGPT 4.0).

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041125771