Siirry sisältöön
Kolme ihmistä fläppitaulun ympärillä, kuvituskuva.
Juttutyyppi  Blogi

Hyvän huomaaminen auttaa jaksamaan

Vuodet koronapandemian kourissa ja sittemmin Ukrainaan kohdistunut hyökkäyssota ovat saaneet pohtimaan miten ja millä keinoin hyvinvointia voi luoda ja ylläpitää arjessa. Hyvän huomaaminen ja positiivinen ajattelu ei aina ole helppoa, mutta se on kuitenkin mahdollista.

YAMK-opinnot suoritetaan verkkovälitteisesti, joten opiskelijoita on ympäri Suomen. Haastattelimme toisiamme siitä, mistä ja miten olemme saaneet hyvinvointia, jaksamista ja hyvää mieltä viime vuosina opintojemme aikana.   

 

Hyvinvointi koostuu hyvistä hetkistä

 

Arjen kiireessä oman hyvinvoinnin huomioiminen voi unohtua tai jäädä liian vähälle huomiolle. Se on kuitenkin tärkeää, koska moni meistä myös käy töissä ja monella on myös perhe kotona.


Oma hyvinvointi koostuu hyvistä hetkistä perheen ja läheisten kanssa. Mielekäs tekeminen, luonnossa liikkuminen, hyvä elokuva, lenkki ystävän tai koiran kanssa ja kahvihetki läheisen kanssa saa hyvälle tuulelle sekä antaa energiaa.

 

Hyvää mieltä kohtaamisista

  

Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavat opiskelijat kuvaavat miten arjen, opiskelun, työn ja muun elämän yhdistäminen on välillä hyvinkin hektistä ja jopa haastavaa. Arjessa on muodostunut kuitenkin huomaamattakin hyviä hetkiä, jotka saavat hymyn huulille. Eräs haastatelluista kuvasi omaa kokemustaan:


“Lasten ja nuorten siirtyessä koulunkäyntiin etänä, peruttiin urheiluharrastukset kokonaan. Oma nuori oli tottunut liikkumaan ohjatusti toistakymmentä tuntia viikossa, joten aktiivista liikkumista tuli toteuttaa omaehtoisesti. Olimme muutama vuosi aiemmin teettäneet pihallemme asfaltin ja koripallokorin. Yllättäen hänen päivittäisestä harjoittelustansa pihalla tuli hauska tapahtuma muutamalle muullekin. Postinjakaja tööttäsi autolla tullessaan ja huusi kannustusta autonikkunasta aina ohi ajaessaan. Kaksi aiemmin tuntematonta eläkeläistä jäi toistuvasti seuraamaan harjoittelua ja kertomaan omista nuoruuden harrastuksistaan. Hyvä mieli, joka huomaamatta tuli jaetuksi, kantautui myös kotiimme nuoren kertomana. Hän nautti keskusteluhetkistä iäkkäämpien herrasmiesten kanssa ja tervehtii heitä edelleen tavatessaan.”
 

 

Toiminta siirtyi ulos

 

Muutokset työn tekemisen tavoissa yhdistettyinä YAMK-opintoihin verkossa asettivat omat haasteensa opiskelijoille. Koronapandemian aikana perinteisesti sisätiloissa toteutettu, yhteisöllisyyttä lisäävä ja kohtaamisia mahdollistava toiminta ja työ siirtyi ulos.  Eräs haastateltu kuvasi toimintaa näin:


“Teimme päätöksen, että säävarausta ei ole ja olimme aina valmiina ulkoilemaan niin paukkupakkasessa kuin sadesäässä. Myös asiakkaita riitti. Tilanne haastoi, mutta samalla tarjosi tilaisuuden luontoelämyksiin ja kokemuksiin myös monelle sellaiselle asiakkaalle, joka muuten ei lähipuistoihin, saati metsään olisi lähtenyt. Sisätyöstä tuli ulkotyötä ja saimme uusia kokemuksia. Talvella piti varustautua lämpimästi ja työhuone muistutti välillä enemmän vaatehuonetta ollessaan täynnä toppavaatteita, varasukkia ja hanskoja. Myös asiakkaat kokivat, että ulkoilu on mukavaa puuhaa yhdessä, kunhan vaatetus on säähän sopiva. Kohtaamisia, luonnon ihastelua, yhdessä tekemistä, kahvihetkiä nuotion ääressä ja mukavia muistoja kertyi koronavuosien aikana. Nyt toimimme taas enemmän sisätiloissa, mutta luonto yhdistää yhä.”

Muutokset työn tekemisen tavoissa yhdistettyinä YAMK-opintoihin verkossa asettivat omat haasteensa opiskelijoille.

 

Iloa harrastusten jatkumisesta

 

Opiskelijat kuvasivat muuttunutta aikaa ja maailmantilannetta opintojensa ohella. Oli mukavaa, että ihan kaikki harrastukset eivät loppuneet, ne vaan muuttivat muotoaan. Erityinen ilo oli lasten harrastusten jatkuminen.

 

“Opettajat opettelivat yhdessä oppilaiden kanssa ja saivat soittotunnit onnistumaan eri sovellusten kautta. Kevätjuhla koottiin eri luokkien ja lasten kotona kuvaamista videoista. Ryhmämuotoisia harrastuksia ei voinut rajoitusten aikana toteuttaa, mutta huomasin, että koskaan eivät lapset ole pelanneet naapuruston eri-ikäisten lasten kanssa pihapelejä niin paljon kuin kotikoulun aikana. Välillä me vanhemmat olimme myös mukana pelaamassa. Metsää, rantaa ja vettäkin hyödynnettiin entistä monipuolisemmin. Luonto oli sellainen paikka, joka pysyi auki ja josta pääsi nauttimaan.” 

 

“Olen ollut myös aktiivisesti mukana lasten harrastuksiin ja koulunkäyntiin liittyvissä luokkatoimikunnissa ja kannatusyhdistyksissä touhuamassa. Se on minun tapani antaa panokseni lasten ja nuorten hyväksi. Samalla voin itsekin oppia uutta ja tutustua uusiin ihmisiin. Nämä verkostot jatkoivat toimintaansa mutta siirtyivät etäyhteyksin toteutettavaksi. Kaikenlainen kekseliäisyys oli huipussaan.”     

 

Korona-aika sai pohtimaan arvoja

 

Opiskelijat kertoivat, miten korona-aika laittoi pohtimaan omia arvoja ja tärkeitä asioita. Oli tärkeää nähdä hyvää arjen pienissä hetkissä.

 

“Oli paljon epäselvyyttä, epätietoisuutta ja asioita, joihin ei voinut vaikuttaa. Kaiken keskellä hyvinvointia vahvisti keskittyminen asioihin, joihin pystyi vaikuttamaan. Työpaikalla hyvinvointia lisäsivät selkeät ja ajankohtaiset ohjeistukset. Työkavereiden tuki ja kollektiivinen kokemus auttoivat jaksamaan, eikä kenkään tarvinnut selvitä yksin. Kollegalta työ- tai opiskelupiireissä sai vertaistukea ja opinnoissamme korostettiin opiskelijahyvinvoinnin merkitystä ja tarjolla olevia palveluja, hyvinvoinnin edistämiseen liittyen.”   

Kaiken kaikkiaan opiskelijat löysivät paljon iloa ja voimavaroja, joita ovat saaneet arjesta viime aikoina – arjesta, jossa yhdistetään perhe-elämä, työn tekeminen ja YAMK-opinnot verkossa. Muuttuvan maailman haasteissa on tärkeää löytää oma tapa huolehtia itsestään. Opiskelijoiden haastatteluissa hyvinvointia lisääviksi asioiksi nousivat luonto, läheiset sekä ilo ja yhteisöllisyys niin kotona, opiskelussa kuin työpaikallakin. Itsestä huolehtiminen auttaa jaksamaan töissä, opinnoissa ja niiden yhdistämisessä.


Pysyvä osoite:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101862406