
Podcast: Urapolkua eteenpäin YAMK-tutkinnon myötä
Monialaisen ja yhteensovittavan johtamisen YAMK-tutkinnonopiskelijat kertovat opiskelukokemuksistaan ja siitä, millä perusteella he valitsivat kyseisen koulutusohjelman. Podcastin keskustelijat, opiskelijat Sanna-Mari Hokkanen, Marita Kunnari, Tiina Pakarinen, Mirjam Skarp sekä Jade Varala ovat kokeneet opintojen lisänneen monipuolisesti työelämätaitoja, johtamisosaamista sekä antavan eväitä uralla etenemiseen.
Tekstivastine
[Äänite alkaa]
Marita Kunnari: Hei. Tervetuloa kuuntelemaan Diakonia-ammattikorkeakoulun eli Diakin Monialaisen ja yhteensovittavan johtamisen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoiden podcastia. Tänään keskustelemme siitä, miten kukin on päätynyt näihin opintoihin ja mitä opinnoista on seurannut. Lopussa kuulet ajatuksiamme, mihin aiomme opintoja hyödyntää valmistumisen jälkeen. Meitä on tässä paikalla.
Tiina Pakarinen: Hei mä olen Tiina ja oon koulutukseltani sosionomi nuorisotyönohjaaja ja oon tehnyt työurani nuorisotyönohjaajana. Semmoiset reilut 10 vuotta on jo työuraa takana.
Jade Varala: Moikka. Olen Jade ja olen tällä hetkellä töissä kouluterveydenhoitajana yhtenäiskoulussa.
Mirjam Skarp: Moikka. Minä olen Mirjam, olen sosionomi ja työskentelen tällä hetkellä kolmatta vuotta varaesihenkilönä vammaispalveluyksikössä.
Sanna-Mari Hokkanen: Moi mä oon Sanna-Mari. Olen sairaanhoitaja. Työskentelen tällä hetkellä psykiatrialla aikuisten mielenterveyskuntoutujien osastoilla.
Marita Kunnari: Ja minä olen Marita, sosionomi (AMK) -diakoni. Olen töissä seurakunnassa. Kahdeksan vuotta sitten siirryin lastensuojelualalta diakoniatyöhön. Me olemme vertaismentorointiryhmä eli tämän koulutuksen alussa meistä muodostettiin ryhmä. Me tuemme toisiamme opintojen edetessä. Muistuttelemme ja annamme vinkkejä. Tällä porukalla siis lähdemme keskustelemaan, tervetuloa mukaan. Nämä monialaiset ja yhteensovittavan johtamisen opinnot koostuvat sotealan johtamisen opinnoista, joita on 20 opintopistettä. Vapaavalintaisia opintoja on 20 opintopistettä myös. Niihin voi valita vaikkapa kaikki toisen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon erikoistumisopinnot. Tutkimusopintoihin kuuluu muun muassa kolmekymmenen opintopisteen opinnäytetyö. Itse lähdin näihin opintoihin, koska ne voi tehdä kokonaan etänä. Vaikka siis opiskelen Helsingin kampuksella, en ole käynyt siellä kertaakaan, vaan opiskelijat onnistuvat täysin verkon kautta. Aluksi oli digistarttikurssi, jossa otettiin opiskeluvälineet haltuun. Monialainen ja yhteensovittava johtaminen tutkintona kiinnosti, koska työssäni teen yhteistyötä hyvinvointialueen ammattilaisten, kunnan ja seurakunnan työalojen ja kolmannen sektorin kanssa. Opintoihin sisältyy yhteiskehittämisen kurssi, jossa myös asiakas otetaan mukaan työtä suunnittelemaan. Yhteistyön sujuminen on asiakkaan parhaaksi ja välillä siihen tarvitaan johtamisen taitoja niin kuin opiskeluunkin. Vai mitä, Tiina?
Tiina Pakarinen: Todellakin että että hyvin paljon semmoista niin kun itsensä johtamista vaatii ja myös kehittää tässä taitoja kun aikatauluttaa ja tekemisiään ja etenee kursseilla. Ja sitten toi opinnäytetyö niin sehän on iso osa tätä koko tutkintoa, että semmoinen noin kolmasosa ja itse päädyin toteuttamaan sen osana diakin tutkimushanketta missä me tutkitaan kirkon alan vetovoimaisuutta ja koen sen hirmu antoisana, että mä pääsen siinä syventämään sitä oman alani asiantuntijuutta ja kehittämään myös niitä tutkijataitojani. Ja kun diakin puolesta opinnäytetyöhön kuuluu opinnäytetyön ohjaaja ja semmoinen ohjaus, mutta sitten tän hankkeen kautta mulla on myös semmoinen niinku toinen ohjausryhmä siinä, että meitä on opiskelijoita, tuetaan toinen toistamme ja sitten meillä on se hankkeen työntekijöiden tuki kanssa että. Toteuttaa niin kun itse omaa työtäni itsenäisesti. Mutta sitten osana sitä ryhmää, että siinä niin kun vaatii monenlaisia taitoja. Ja myöskin sitä aikataulutusta kovasti.
Jade Varala: Joo ja sitten toinen vaihtoehto on tehdä tämä opinnäytetyö esimerkiksi omalle työpaikalle, jolloin opintoja voi hyödyntää myös sitten työpaikalla eri tavalla. Minun mielestäni mieluisia aiheita tai vaikkapa ihan kehitystarpeita voi omalla työpaikalla miettiä jo valmiiksi, jos on miettinyt opiskeluun hakemista. Näin pääsee paremmin vauhtiin heti kun opinnot alkavat ja pystyy sitten aloittamaan heti, kun opintopaikka on varmistunut.
Marita Kunnari: Joo tämä ylempi ammattikorkeakoulututkinto on maisteritason tutkinto. Hyvällä opinnäytetyön arvosanalla voi jatkaa vaikka lisensiaatin opintoihin tai tohtorin väitöskirjaan. Kertokaapa, miksi olette tulleet opiskelemaan juuri ylempää ammattikorkeakoulututkintoa, Jade?
Jade Varala: No minä olen ollut samassa työpaikassa nyt 4 vuoden ajan ja halusin päästä vähän kehittämään itseäni sekä toki jatkokouluttautumaan. Tulevaisuudessa on varmasti hyötyä, että on käynyt tämmöisen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Oma työura on aina pyörinyt vahvasti sote ympyröissä, joten halusin vähän myös haastaa omaa ajattelua juuri tämmöiseen monialaiseen työskentelyyn ja johtamiseen liittyen. Mielestäni juuri ryhmämme opiskelijoiden moniammatillisuus on tuonut paljon lisää sisältöä näihin opintoihin. Tunnistan myös, että semmoinen oma ammattiylpeys on kasvanut näiden opintojen myötä ja on oppinut taas arvostamaan sitä omaa perustutkintoa ihan eri tavalla. Ja lisäksi eri mahdollisuudet tulevaisuuden työtehtäviin liittyen on selkeytynyt näiden opintojen myötä. Toki näistä opinnoista on saanut paljon oppia myös tähän tämän hetken työhön.
Marita Kunnari: Seurakuntiin koulutetaan kasvatuksen moniosaajia ja sinä Tiina olet seurakunnan virassa oleva nuorisotyönohjaaja, mutta haluat myös kouluttautua lisää.
Tiina Pakarinen: Joo mä monta vuotta harkinnu että haen ylemmän ammattikorkeakoulun opintoihin. Ja nyt sitten sain lopulta aikaiseksi haettua ja mä oon aina ollut kiinnostunut kehittämään sitä työtä, että jotenkin semmoinen että aina pohtia että miten voisi asiat tehdä toisin tai että miten se toimisi paremmin ja. Opparin 6 tällä hetkellä työnimellä että miksi minä tätä työtä te? Miten ja mä pidän tosi suuressa arvossa tai niinku omaa osaamistani ja sitä ammattikuntani työtä, mutta sitten mä heti huomaan, että kun siirryin sieltä niin sanotusti kirkkokuplan ulkopuolelle, niin jotenkin vähättelen ja painan alas sitä omaa osaamista niin sen laitoin ehdottomasti ensimmäiseksi tavoitteeksi ja näihin opintoihin että. Jotenkin löytäisi keinoja jotenkin sanottaa sitä omaa osaamistaan ja miten sitä tuoda esille. Ja myöskin semmoinen, että ihan haastaa sitä omaa ajattelua ja kehittää itseään.
Marita Kunnari: Joo. Ja Sanna-Mari sinä olet ollut työelämässä pidemmän aikaa, 20 vuotta hoitoalalla, ja lähdit opiskelemaan. Mikä sinut innosti mukaan?
Sanna-Mari Hokkanen: No mä kaipasin irtiottoa mun nykyisestä työstä ja sitten kun oli mahdollisuus saada vielä sitä aikuiskoulutustukeaa. Mulla on aina ollut tavoiteena haastaa itseä ja mennä uralla eteenpäin, säännöllinen työaika oli myös tavoitteena kun tällä hetkellä teen kolmivuorotyötä sairaanhoitajana ja sitten mulla on haasteena vielä toiset opinnot näiden YAMK opintojen rinnalla, opiskelen ratkaisukeskeistä terapiaa. No tosi hyvin on saanut sovitettua kahdet opinnot keskenään ja ne tukee hyvin toisiaan ja siten muuttaa ajatusmaailmaa. Ja tosiaan olen muuttunut opintojen myötä. Kaikki on todellakin selkeämpää sekä on tullut ymmärrystä sairaanhoitajan työhön tämän teoriankin myötä. Mutta Mirjam sinä taas teet jo varaesihenkilön töitä, mitä toivot saavasi opinnoilta.
Mirjam Skarp: Joo, minä lähdin opiskelemaan johtamista muun muassa sen takia, että oma työnantaja siihen velvoitti. Olin kyllä jonkun aikaa ajatellut ylemmän ammattikorkeakoulun opintoja, mutta sitten tuli se tilanne, että piti valita lähdenkö opiskelemaan työnantajan tarjoamaa johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa vai haenko sitten näihin ylemmän ammattikorkeakoulun opintoihin. Tutkintojen sisältöä kun tutkin koin, että tämä vastaisi enemmän niihin omiin tarpeisiini tämän hetken työelämässä, mutta myös sitten tulevaisuudessa omalla uralla edetessä.
Toivoin opiskelulta semmoista käytännöllistä lisää siihen lähiesimiestyöskentelyyn, mutta sitten huomasin, että nyt kun opinnot ovat edenneet niin ajattelenkin johtamista paljon laajempana kokonaisuutena, kun miten se näyttäytyy oman tämän hetkisen työ näkökulmasta. Tulee katsottua paljon sen oman työn ulkopuolelle ja sitten ylempään johtamistyöhön ja siihen, että mikä oikeastaan mahdollistaa oman tämän hetkisen työn toteutumisen. Millaiseksi sinä olet kokenut opiskelun ja vastaako tämä odotuksiasi Tiina?
Tiina Pakarinen: No siis alku oli tosi rankka ja siihen jotenkin vähän varautuikin että ei tule ehkä kovin helppoa olemaan kun edellisistä opinnoista on jo vierähtänyt tosi pitkä aika, mutta yllättävän nopeasti siitä sai sitten kiinni siitä opiskelusta ja tekstin tuottamisesta ja lukemisesta, että se vei sitten mennessään. Mutta ehkä eniten koulutuksessa on yllättänyt se, että kuinka siitä johtamisesta, miten sitä meille on opetettu, että se on niin kuin vähän silleen rivien välissä luettavissa, että niitä itse johtamista ei niinkään korosteta, vaan että katsotaan semmoisia suuria kokonaisuuksia juurikin sitä monialaisuutta. Ja opettajat oon kokenut tosi kannustavia ja innostavina ja he on niinku aidosti arvostaa sitä meidän asiantuntijuutta ja on kiinnostuneita meistä. Ja itsekin aikuiskoulutustuen avulla. Oon saanut siis täysin keskittyä näihin opintoihin, mikä on ollut tosi ihanaa että on voinut niin kun kaikessa rauhassa syventyä oppimaan ja kehittämään itseään. Mutta miten sulla Marita?
Marita Kunnari: No minä olosuhteiden takia opiskelen kokonaan työn ohessa, sataprosenttisen työn ohessa näitä opintoja. Minun työyhteisöni on muuttuva ja diakoniatyössä me elämme kyllä tällä hetkellä kriisien aikaa. Ja siitä minä nyt teen sitten opinnäytetyönikin: osallisuus ja kohtaaminen kriisien ajassa. Tähän opinnäytetyöhön oli antoisaa tehdä haastatteluja seurakunnissa ympäri Suomea osana pitkittäistutkimustenhanketta. Realiteetit ja resurssit on tosiaan erilaiset eri puolilla Suomea. Me tarvitsemme ymmärrystä toistemme työstä. Pitää osata sovittaa erilaisia johtamista ja asiakkaiden tarpeita yhteen.
Mirjam Skarp: Minä opiskelin aiemmin monimuoto-opintoina perusopinnot ja huomasin, että se sopii minulle todella hyvin. Nyt opiskelen täysin työn ohella, mutta koen että nyt olen saanut tosi hyvän oman rytmin luotua siihen, että tulee myös huomioitua se oma jaksaminen. Opinnoista saa kuitenkin ihan tosi paljon lisää siihen omaan työhön, mutta myös toisinpäin. Ja vaikka en täysin tiennyt mihin oli tullut haettua, oli tämä kyllä itselleni ihan hyvä valinta, että koen näiden opintojen antaneen tosi paljon lisää avaamalla ja laajentamalla sitä omaa ajatusmaailmaa sen perus asiakastyön ulkopuolelle. Monialainen työ kiteytyy siihen asiakastyön ympärille, mutta jotenkin tosi paljon omaa työtä laajemmassa mittakaavassa.
Odotukset opintoihin hieman erosivat ehkä juuri siitä syystä, että en täysin tiennyt mihin olen hakenut, mutta en näe sitä ollenkaan huonona asiana. Koen tärkeäksi, että on halu kehittyä ja onkin ollut hienoa huomata, kuinka ne opinnot ovat laajentanut sitä omaa ajatusmaailmaa ja käsityksiä johtamisesta. Tosiaan opiskelemaan hakiessa en sen tarkemmin osannut ajatella, että mitä se monialainen ja yhteensovittava johtaminen tarkoittaa. Nämä opinnot ovat kuitenkin avannut sitä, miten katsoo esimerkiksi palveluverkostoa ja mitä kaikkea vielä sen taustalla on. Monissa tilanteissa huomaa myös pohtivansa sitä palveluiden kehittämistä yhteensovittavan johtamisen keinoin.
Sanna-Mari Hokkanen: Joo mä olen taas ollut onnekkaassa asemassa. Kun olen voinut opiskella aikuiskoulutustuella lähes koko aikaisesti kesätöitä lukuunottamatta. Ja tosissaan työssä ollessani huomasin, että ajatus vaan on muuttunut ja esimiestehtävät voisivat olla mun juttu ja uskonkin työllistyväni opintojen jälkeen ja mulla on todella hyvä fiilis opintojen suhteen. Uuden oppiminen kantaa aina hyvää hedelmää. Missä sitten työskentelenkin tulevaisuudessa?
Marita Kunnari: Joo, entä kertokaapa vielä, mitä otatte mukaan näistä opinnoista tulevaisuutta ajatellen.
Jade Varala: No minun mielestäni meitä kaikkia yhdistää halu selvittää, että miten eri ammattiryhmät ja siten palvelut saataisiin toimimaan paremmin yhdessä. Tähän liittyen on saanut uutta oppia sekä erilaisia näkökulmia näiden opintojen myötä. Myös etänä opiskeltaessa jo itse ryhmätyöt vaativat johtamistaitoja, jotta kaikki ryhmän jäsenet tulevat kuulluksi ja tehtävät saadaan tehtyä aikataulussa. Ryhmätöiden etuna on ollut myös tämä luokan moniammatillisuus, jolloin saadaan eri taustoista tulevien ammattilaisten kokemuksia ja näkemyksiä hyödynnettyä. Moniammatillisuus on opettanut myös paljon eri alojen töistä sekä antanut uusia näkökulmia omaan ajatteluun. Johtamisen opintojen lisäksi olen mielestäni kasvanut ammatillisesti ja sellaista niin sanottua omaa pääomaa on tulevaisuutta varten kyllä karttunut. Mitä mieltä te muut olette?
Marita Kunnari: No tulevaisuudessa muina kiinnostaa esihenkilön tehtävä, mutta täytyy kyllä miettiä, miten priorisoin työni, että johtamiseen riittää aikaa. Opintojen kursseista saa uutta tieteellistä näkökulmaa johtamiseen ja työn kehittämiseen ja nykyajassa pysymiseen. Työn arjessa huomaan, että tarvitsen tosiaan uusia työtapoja ja tässä olen myös löytänyt itseäni kirjoittajana ja haastattelijana. Toivottavasti tästä on hyötyä rekrytointeja tehdessä esimiehenä. Huomaan, että minulla on tietoa ja osaamista, jolla voin syventää keskustelujen antia ja että tulen kuulluksi näkemyksissäni. Olen saanut itsevarmuutta ja rohkeutta perusteella näkemykseni. Tällä mitä me opimme, horisontaalista monialaista yhteensovittavaa johtamista, niin tällä voi auttaa yhteistyökumppaneita ja tehdä omaa työtään helpommaksi.
Sanna-Mari Hokkanen: Joo mä otan mukaan näistä opinnoista kehittävän ja monimuotoisen työotteen tuleviin esimiestehtäviin ja uskon, että työelämässä juuri nämä YAMK opinnot antaa varmasti hyvät eväät toteuttaa asioita käytännössä ja kirjoittaja mä olen aina ollut, mutta toki siinäkin olen kehittynyt paremmaksi ja ryhmätöitä tehdessä olen harjaantunut ryhmätyö keskeisemmäksi aiemman yksilötyön sijaan.
Tiina Pakarinen: Mä tulin näihin opintoihin jotenkin se esihenkilö rooli edellä, että ajattelin jotenkin että se niin kun että näihin se opinnot mahdollistaa, mutta se ajatus ehkä on kuitenkin vähän laajentunut tässä sitten opintojen myötä. Ja omalla alalla niin ne esihenkilö tehtävät on silleen kuitenkin suhteellisen rajalliset, mutta sitten oppinut jotenkin näkemään sitä uraa muunakin kuin semmoisena niin kun ylenemisenä esihenkilöksi. Ja arvokkainta ehdottomasti on ollut semmoinen omaan pään sisällä tapahtunut muutos ja muutenkin, että ne jo olemassa olevat taidot on kehittynyt ja sitten tosi paljon kaikkea uutta on tullut omaksuttua ja otan ehdottomasti mukaan niin sen varmuuden, että millä tavalla perustella sitä oman työni arvokkuutta. Koen, että se on semmoinen työminä on suoristanut ryhtinsä.
Mirjam Skarp: Minä hyppäsin kolmisen vuotta sitten varaesihenkilön tehtäviin aika yllättäen ja toivon, että nämä opinnot on antanut minulle paremmat valmiudet työskennellä esihenkilötyössä ja laajentanut sitä ajatusta siitä, että millainen on hyvä esihenkilö ja millainen johtaja itse haluaa olla. Ainakin ajatusmaailma työn kehittämisestä ja johtamisesta on muuttunut tosi paljon näiden opintojen aikana ja se oma halu edetä uralla on myös herännyt. Koen että nämä opinnot on myös tuonut sellaista itsevarmuutta ja rohkeutta nostaa esille omia ajatuksia esimerkiksi oman työn kehittämisestä. Nämä opinnot ovat pitäneet yllä sitä halua kehittyä ja oppia uutta, joten varmasti sillä ajatuksella myös jatkan näiden opintojen jälkeen.
Sanna-Mari Hokkanen: Joo tosissaan kannattaa tutustua hyvin näihin opintoihin, että mitä ne sisältää. Nämä prosessit on aika pitkiä ja monimuotoisia ja sitten tietysti miettiä että onko näistä opinnoista hyötyä oman urakehityksen kannalta vaikka opiskelu kyllä aina kannattaa.
Marita Kunnari: Jee. Tämän tyyppisiä prosesseja lähdemme johtamaan työyhteisöissä. Ota sinäkin työn alle Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, ylempi ammattikorkeakoulututkinto Diakissa. Me lähdemme innolla kohti työuran uusia haasteita. Hei hei.
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501092016
Podcastin tuotanto
Keskustelemassa: Sanna-Mari Hokkanen, Marita Kunnari, Tiina Pakarinen, Mirjam Skarp ja Jade Varala.
Käsikirjoitus ja tuotanto: Sanna-Mari Hokkanen, Marita Kunnari, Tiina Pakarinen, Mirjam Skarp, Jade Varala, Arja Koski (lehtori).