
Elämäni Tarinana -menetelmä tuo uusia näkökulmia elämään
Elämäni Tarinana on asiakaslähtöinen menetelmä menneisyyden ja tulevaisuuden tarkasteluun. Sen perustana on voimavara- ja ratkaisukeskeisyys. Menetelmää käyttäneet ovat saaneet uusia näkökulmia elämäänsä ja eväitä tulevaisuutensa suunnitteluun.
Elämäni Tarinana on voimavara- ja ratkaisukeskeinen menetelmä sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja kirkon aloille sekä järjestöihin. Se pohjautuu Elämäni Portfolio -menetelmään, joka kehitettiin Euroopan sosiaalirahaston (ESR) tukemissa hankkeissa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Myöhemmin menetelmän nimeksi vakiintui Elämäni Tarinana.
Elämäni Tarinana perustuu narratiivisuuteen, voimavara- ja ratkaisukeskeisyyteen, resilienssiin sekä dialogisuuteen. Narratiivisuus tarkoittaa, että ihmisen elämä muodostaa kertomuksen sen tapahtumista. Voimavara- ja ratkaisukeskeisyys ohjaavat keskittymään vajeiden sijaan elämän aikana syntyneisiin voimavaroihin, kykyihin ja taitoihin.
Menetelmässä resilienssi voidaan nähdä elämänasenteena, jossa muutos ja kriisit ovat luonnollinen osa elämää. Resilienssi kehittyy elämän aikana, ja vastoinkäymiset tarjoavat mahdollisuuden oppia. Sen vahvistamisessa keskeistä on ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen sekä erilaisten vaihtoehtojen tutkiminen. Yksilötasolla resilienssi on yhteydessä realistiseen optimismiin, joka merkitsee tulevaisuuteen suuntautumista ja luottamusta siihen, että asiat järjestyvät.
Dialogisuus Elämäni Tarinana -menetelmässä tarkoittaa sekä sisäistä pohdintaa että vuorovaikutusta ryhmässä. Identiteetin eli omakuvan muodostumiseen vaikuttavat omien valintojen lisäksi toisten ihmisten näkemykset. Menetelmä on siten myös identiteettityön väline.
Elämäni tarinana antoi toiveikkuutta ja uusia näkökulmia
Menetelmää kokeiltiin oululaisen lukion hyvinvointikurssilla vuonna 2022. Hyvinvointikurssille osallistui 122 opiskelijaa, joista 82 vastasi kyselyyn.
Lukiolaisista 73,2 prosenttia kertoi saaneensa uutta näkökulmaa ja ymmärrystä menneisyyden työstämisestä. Lisäksi 70,8 prosenttia heistä sai menetelmän avulla uusia ajatuksia tulevaisuuden suunnitteluun. Lukiolaisista 61 prosenttia arvioi voivansa hyödyntää menetelmää jatkossa.
Elämäni Tarinana auttoi lukiolaisia jäsentämään ajatteluaan sekä selkiyttämään tulevaisuuden tavoitteitaan ja arvojaan. Monet kertoivat saaneensa lisää itseluottamusta ja syvempää ymmärrystä itsestään.
Opettajien mukaan menetelmä toimi hyvin osana opetusta, ja he suunnittelivat käyttävänsä sitä jatkossa opinto-ohjauksen, psykologian ja terveystiedon tunneilla. Psykologian opetuksessa menetelmää voidaan hyödyntää esimerkiksi metakognitiivisen minäkäsityksen tutkimiseen.
Opettajien mukaan menetelmä toimi hyvin osana opetusta, ja he suunnittelivat käyttävänsä sitä jatkossa opinto-ohjauksen, psykologian ja terveystiedon tunneilla.
Elämäni Tarinana -menetelmää on käytetty myös erilaisissa hankkeissa erilaisten ryhmien kanssa. Vuonna 2022 menetelmää hyödynnettiin LikiDigi- ja Yhdistämö -hankkeissa. Hankkeisiin osallistuneet asiakkaat olivat haavoittuvassa asemassa olevia, ja heidän ikänsä vaihteli 18–50 vuoden välillä.
Osallistujat antoivat menetelmästä positiivista palautetta. He kokivat ratkaisukeskeisyyden voimaannuttavana sekä haaveita ja toiveikkuutta herättävänä. Omien asioiden äärelle pysähtyminen toi uusia ajatuksia ja auttoi miettimään asioita eri näkökulmista.
Ohjattu työskentely suuntaa ajatukset tulevaisuuteen
Toimiva ratkaisukeskeinen menetelmä auttaa ihmisiä käsittelemään elämässään tapahtuneita asioita voimavaralähtöisesti. Menneisyyden käsittely ja ratkaisujen löytäminen muuttaa omaa näkökulmaa ja suhtautumista tulevaisuuteen positiivisemmaksi.
Ohjaajalla ja yksilöllisellä ohjauksella on merkittävä rooli menetelmän käytössä. Ohjauksen tarve vaihtelee osioittain ja yksilöittäin. Menetelmä voi nostaa menneisyydestä vaikeita ja mahdollisesti käsittelemättömiä asioita, joista ei ole aikaisemmin puhuttu. Tällöin dialoginen keskustelu on tärkeä tuki esille tulleiden asioiden käsittelyssä sekä ratkaisujen ja voimavarojen löytämisessä.
Elämäni Tarinana -menetelmää voidaan hyödyntää myös identiteetin uudelleen rakentamiseen. Sitä on käytetty muun muassa naisvankilassa, ja tulevassa julkaisussa tarkastellaan menetelmän vaikutusta naisvangin identiteettiin.
Lähteet
Mazzei, S., Nissinen, S., & Vuokila-Oikkonen, P. (15.12.2022). Elämäni portfolio jäsentää ihmisen tulevaisuutta. Dialogi. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101862423
Vuokila-Oikkonen, P., Nuottila, K., & Helminen, J. (11.10.2023). Elämäni portfolio avaa uusia näkökulmia tulevaisuuden suunnitteluun. Dialogi. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230908121873
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501092032