Siirry sisältöön
Juttutyyppi  Blogi

Digipalvelu Zekki auttaa nuoria hahmottamaan elämäntilannettaan

Nuorille suunnatun hyvinvointipalvelu Zekin vastaajille tehty kyselytutkimus osoittaa, että palvelu auttaa nuoria hahmottamaan elämäntilannettaan. Valtaosa vastaajista kokee palvelun hyödylliseksi ja suosittelisi sitä kaverilleen. Zekin palautekyselyyn vastasi 395 henkilöä vuosina 2022–2024.

Nuoren on tärkeää hahmottaa omaa elämäntilannettaan ja ymmärtää, mistä osa-alueista hyvinvointi muodostuu, sillä se vaikuttaa hänen itsetuntemukseensa, päätöksentekokykyyn ja tulevaisuuden suuntaan. Elämäntilanteen realistinen hahmottaminen auttaa tunnistamaan, mitkä ovat hänen voimavarojaan ja kehityskohteitaan. On merkityksellistä, että 77 prosenttia kyselyyn vastaajista koki saaneensa apua elämäntilanteensa hahmottamiseen. Tämä auttaa nuorta keskittymään oman toimijuutensa tukemiseen.

Puolet vastaajista aikoo hakea tukea Zekin suosittelemista palveluista

Zekki ehdottaa nuorille heidän tarpeisiinsa sopivia, kaikille tarjolla olevia matalan kynnyksen tukipalveluita. Palautekyselyn vastaajista 52 prosenttia aikoo hakea tukea Zekin suosittelemista palveluista. Useissa Zekin ehdottamissa digipalveluissa tukea voi hakea myös nimettömänä, joka mataloittaa avun hakemisen kynnystä. Tämä vähentää riskiä jäädä yksin ongelmiensa kanssa − on tärkeää löytää ratkaisuja ennen kuin ne muuttuvat liian haastaviksi.

Nuoret kokevat Zekin toimivana hyvinvointipalveluna, kun jopa 74 prosenttia on valmis suosittelemaan sitä kavereilleen.

Yli puolet vastaajista aikoo käyttää Zekkiä uudelleen

Kyselyyn vastanneista 67 prosenttia kertoi aikovansa käyttää Zekkiä uudelleen. Korkea uudelleenkäyttöaikomus osoittaa, että palvelu vastaa nuorten tarpeisiin ja tarjoaa heille konkreettista hyötyä. Se viestii myös luottamuksesta, joka on erityisen tärkeää hyvinvointipalveluissa – nuoren on tunnettava olonsa turvalliseksi ja varmaksi, jotta hän hakeutuu palvelun pariin uudelleen. Yksittäinen käyttökerta voi tarjota apua hetkellisesti, mutta pidempiaikainen käyttö mahdollistaa pysyvämmät muutokset elämäntilanteessa sekä useampien tukipalvelujen pariin löytämisen.

Suurin osa vastaajista suosittelisi Zekkiä kaverilleen

Palvelua käyttävät tyytyväiset asiakkaat toimivat usein sen parhaina suosittelijoina. Tämä näkyy myös kyselyn tuloksissa. Nuoret kokevat Zekin toimivana hyvinvointipalveluna, kun jopa 74 prosenttia on valmis suosittelemaan sitä kavereilleen. Kun Zekin ja sen tarjoamien tukipalvelujen käyttäjämäärä kasvaa ja sana leviää, yhä useampi nuori saa tarvitsemaansa tukea hyvinvointinsa edistämiseksi.

Mikä on Zekki?

Zekki on kansallisesti ja kansainvälisesti palkittu digipalvelu, jonka avulla nuori voi tarkastella omaa hyvinvointiaan ja saada tietoa tilanteeseensa sopivista tukipalveluista. Zekki on suunnattu 15−25-vuotiaille nuorille sekä heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Sen avulla voi tehdä elämää laajasti kartoittavan itsearvion vain muutamassa minuutissa. Ammattilaisille Zekki on systemaattinen puheeksi oton väline, joka tarjoaa myös ajantasaista tietoa tukipalveluista ja nuorten hyvinvoinnista. Zekki auttaa nuorta vastaamaan kysymykseen: miten sulla menee?

Kuva 1: näkymä digipalvelu Zekin kysymyksestä.

Kuva 1: näkymä digipalvelu Zekin kysymyksestä.

Kuva 2: näkymä Zekin itsearviosta.

Kuva 2: näkymä Zekin itsearviosta.

Zekin kehittämistyön taustalla on Diakonia-ammattikorkeakoulun kehittämä 3X10D-elämäntilannemittari, joka pohjaa tieteelliseen tutkimukseen ihmisten hyvinvoinnin mittaamisesta. Arvioitavana on 10 hyvinvoinnin osa-aluetta: itsetunto, terveydentila, resilienssi, ystävyyssuhteet, perhe, pärjääminen, talous, asuminen, elämään tyytyväisyys ja vahvuudet. Vastaaja arvioi arjen sujumista eri elämänalueilla numeroarviolla 0–10. 3X10D auttaa nuorta pohtimaan omaa elämäntilannettaan, hyvinvointiaan ja tulevaisuuden toiveitaan. Mittari ei keskity ongelmiin, vaan tähtää nuoren toimintakyvyn tukemiseen.

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501092045

Zekin käyttäjäkyselyn tuloksia

Keskeiset tulokset:

  • 77 % vastaajista koki, että Zekki auttoi hahmottamaan elämäntilannettaan
  • 52 % vastaajista aikoo hakea tukea Zekin suosittelemista palveluista
  • 67 % vastaajista aikoo käyttää Zekkiä uudelleen
  • 74 % vastaajista suosittelee Zekkiä kavereilleen

Lisätietoa

  • Video: Nuori, miten sulla menee? – Zekki nuoren tukena
  • Kainulainen, S., Paananen, R., Ketola, R., & Porko, P. (2023). Osallisuutta ja vaikuttavuutta vahvistavat 3X10D-elämäntilannemittarit. (Diak Puheenvuoro 44). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041236130