Siirry sisältöön
Juttutyyppi  Artikkeli

YAMK-opinnäytetöillä tehoa kirkon työn kehittämiseen

Diakin ylemmän ammattikorkeakoulututkintojen opinnäytetyöt kiinnittyvät vahvasti ajankohtaisiin työelämän kehittämistarpeisiin. Opinnäytetyössä painotetaan osallistavaa ja tutkivaa kehittämisotetta, jossa yhdessä hanke- ja työelämäkumppaneiden, työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa tuotetaan tietoa, toimintamalleja ja menetelmiä työelämän kehittämiseksi. Opiskelijalle opinnäytetyön tekeminen antaa valmiuksia tarkastella muuttuvan toimintaympäristön uudistamistarpeita ja rohkeutta hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä oman työnsä kehittämisessä.

Diak Master School tarjoaa sosiaali- ja terveysalan, kirkon alan sekä tulkkauksen alan johtamiseen ja kehittämiseen valmistavia YAMK-tutkintoja. Diakissa ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat laajuudeltaan 90 opintopistettä ja opintojen kesto on 1,5–2 vuotta.  Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laajuudeltaan 30 opintopistettä eli muodostaa käytännössä kolmasosan näistä opinnoista.  (Diakonia-ammattikorkeakoulu, i.a.)

Tässä artikkelissa pohdin YAMK-opinnäytetöiden merkitystä kirkon ja seurakuntien toiminnan kehittämisen näkökulmasta.  Vuosien 2022– tammikuun 2025 välisenä aikana valmistui 20 opinnäytetyötä, joiden tutkimus- tai kehittämistoiminta liittyi selkeästi kirkon tai seurakunnan toiminnan kehittämiseen. Suurin osa (15 työtä) opinnäytetöistä valmistui Arvot, yhteisöt ja etiikka tai Arvo- ja yhteisölähtöinen työn kehittäminen -tutkinnoissa, mutta yksittäisiä töitä myös muissa YAMK-tutkinnoissa. Opinnäytetyöt löytyvät Theseus-palvelusta. (Theseus, i.a.) Olen valinnut tähän katsaukseen neljä erilaista opinnäytetyötä ja kirkollisiin TKI-hankkeisiin liittyvät opinnäytetyöt.

Nuorten näkemyksiä vaikuttajaryhmätoiminnan kehittämiseen

Jani Ahonen (2025) tutki opinnäytetyössään Rauman seurakunnan nuorten vaikuttajaryhmän ensimmäisen toimintavuoden kokemuksia. Johtavana kasvatuksen ohjaajana hänen roolinsa oli kehittää nuorten vaikuttajaryhmien toimintaa ja nuorten äänen kuulemista seurakunnan päätöksenteossa. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten vaikuttamismahdollisuudet, osallisuus ja yhteisöön kuuluminen nuorten näkökulmasta toteutuivat seurakunnan tulevaisuustyöskentelyissä. Tutkimusaineisto kerättiin fokusryhmähaastattelujen ja yksilöhaastattelujen avulla.

Saatujen tulosten pohjalta opinnäytetyön tekijä tuotti konkreettisia kehittämisehdotuksia, joiden avulla nuorten osallisuus ja sitoutuminen seurakunnassa vaikuttamiseen voisivat toteutua paremmin. Opinnäytetyö on ollut vahvasti osa Rauman seurakunnan kehittämistyötä ja opiskelijan oman ammatillisuuden tavoitteellista kehittämistä. Opinnäytetyön tuloksia julkaistaan hiippakunnallisissa ja valtakunnallisissa nuorten osallisuutta ja vaikuttamista käsittelevissä seminaareissa, joiden kautta yhdessä seurakunnassa toteutetun tutkimuksen tulokset laajenevat osaksi kirkon kehittämistyötä. (Ahonen, 2025.)

Taustatietoa katsomuskasvatukseen liittyvän yhteistyön kehittämiselle

Vantaan seurakuntien kasvatuksen asiantuntija Iiris Sotamaa (2025) tutki vantaalaisten päiväkotien johtajien käsitystä varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen merkityksestä lapsen katsomuksellisen identiteetin tukijana. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin päiväkotien johtajien roolia katsomuskasvatuksen mahdollistajana. Opinnäytetyö liittyi Diakin Katsomusosaamisen tarve ja asiantuntijuus kirkon toiminta-aloilla -tutkimushankkeeseen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä ja laadullisella teemahaastattelulla.

Tulokset toivat esille päiväkodeissa toteutetun katsomuskasvatuksen merkityksiä ja mahdollisuuksia, mutta myös katsomuskasvatuksen toteutumiseen liittyviä haasteita ja käyttämättä jääneitä mahdollisuuksia.  Pohdinnassa ja kehittämisehdotuksissa katsomuskasvatusta tarkastellaan Opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja Karvin esitysten näkökulmista. Tulokset tarjoavat näkökulmia seurakunnan ja kaupungin yhteistyön tarkastelulle ja niitä on tarkoitus hyödyntää kaupungin ja seurakunnan strategisten painopisteiden päivityksessä. Opinnäytetyöprosessi on vahvistanut opinnäytetyön tekijän omaa roolia osana yhteiskunnallista ja rakenteellista vaikuttamistyötä. (Sotamaa, 2025.)

Kansainvälisen avustamisen merkitys näkyväksi

Elososiaalinen työ ja globaali osaaminen -tutkinnossa opiskellut Marja Ochieng toimii SLEY:n Kenian työalavastaavana ja yhdyshenkilönä. Hänen opinnäytetyönsä tarkoituksena oli selvittää Kenian evankelisluterilaisen kirkon Orpolapsityön kautta tukea saaneiden nuorten aikuisten kokemuksia saamastaan tuesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa työn merkityksestä erityisesti työn rahoittajille. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla tukea saaneita nuoria aikuisia. (Ochieng, 2024.)

Tulokset osoittivat, että Orpolapsityön tuki oli vaikuttanut useilla lasten hyvinvoinnin osa-alueilla. Tuki on mahdollistanut suurelle osalle osallistujista koulutuksen ja pääsyn työelämään. Tutkimus korostaa kansainvälisen avustamisen merkitystä kestävän tulevaisuuden rakentajana ja äärimmäisen köyhyyden poistajana (Ochieng & Valtonen, 2025). Opinnäytetyön tekijän tarkoituksena on tuoda tutkimuksen tuloksia esille vieraillessaan tukijaseurakunnissa ja laajemmin eri medioiden kautta. (Ochieng, 2024.)

YAMK-tutkinnoista valmistuneiden opiskelijoiden osaamista ja YAMK-opinnäytetöitä olisi mahdollista hyödyntää laajemmin kirkon, hiippakuntien ja seurakuntien työssä.

Kuntouttavan työtoiminnan mallinnus seurakunnille

Stadin safkan asiakkuusvastaava Tiina Haukijärven (2022) opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kuntouttavaa työtoimintaa voimavaralähtöisen ryhmätoiminnan kautta. Opinnäytetyö toteutui kumppanuushankkeena Helsingin seurakuntayhtymän, Malmin seurakunnan ja Malmin Varustamon kanssa. Opinnäytetyössä järjestettiin Voimavararyhmän ohjaajakoulutus ja toteutettiin yksi pilottiryhmä. Syklisen kehittämisprosessin avulla rakennettiin Voimavararyhmän konseptin mallinnus. Keskeistä kehittämisessä oli dialoginen ja reflektiivinen keskustelu, jossa työryhmä arvioi ja suuntasi toimintaa kehittämisprosessin aikana.

Muiden seurakuntien on mahdollista hyödyntää kehitettyä mallinnusta arvioidessaan kuntouttavan työtoiminnan käynnistämistä omilla alueillaan. Opinnäytetyön prosessi vahvisti opiskelijan yhteiskehittämisen ja verkostoyhteistyön taitoja. Lisäksi se sai pohtimaan diakoniatyön yhteiskunnallista roolia ja asemaa sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajana. (Haukijärvi, 2022.)

TKI-hankkeilla tietoa kirkon ja seurakuntien työn kehittämiseen

Yksi keskeinen osuus Diakin YAMK-opinnäytetöissä on ollut mahdollisuus osallistua kirkollisiin TKI-hankkeisiin, joita Diak on toteuttanut kirkkohallituksen tukemana. Näitä ovat olleet Diakoniabarometri, Kirkon kasvatuksen barometri, Seurakuntien toiminnan muutos ja alueelliset kehitystrendit -tutkimus, Kirkon alan opiskelijoiden identiteetti ja arvojen muutos/Motivaatio kirkon työhön -tutkimus sekä Katsomusosaamisen tarve ja asiantuntijuus kirkon toiminta-aloilla -tutkimus. Nämä tutkimukset ovat tarjonneet valmiin tutkimusrakenteen tai sisällöllisen teeman, joihin opiskelijat ovat voineet omassa opinnäytetyössään liittyä. Tutkimushankkeissa opiskelijat ovat keränneet ja analysoineet aineistoa ja osallistuneet tutkimusraportin tuottamiseen. Pääosin nämä opinnäytetyöt ovat olleet artikkeliopinnäytetöitä, joissa opiskelijan tai opiskelijaparin tuottama artikkeli on tullut osaksi laajempaa tutkimusraporttia. Osa TKI-hankkeisiin liittyvistä opinnäytetöistä on julkaistu itsenäisinä opinnäytetöinä. Näistä prosesseista on kerrottu tarkemmin Diakin vuosikirjassa 2023 (Ikonen, Malkavaara, Thitz & Valtonen, 2024).

Tutkimushankkeissa opiskelijat ovat päässeet osaksi Diakin asiantuntijoiden ohjaamien tutkimusryhmien työskentelyä. Lisäksi he ovat olleet mukana hankkeita ohjaavien ohjausryhmien toiminnassa ja esitelleet tutkimusten tuloksia tutkimusraporttien julkistamisseminaareissa tai kirkon alan ammattilaisten valtakunnallisilla neuvottelupäivillä.

YAMK-opinnoista ja opinnäytetöistä hyötyä seurakuntien kehittämiselle

YAMK-tutkinnoista valmistuneiden opiskelijoiden osaamista ja YAMK-opinnäytetöitä olisi mahdollista hyödyntää laajemmin kirkon, hiippakuntien ja seurakuntien työssä.

YAMK-opinnot tuottavat opiskelijalle valmiuksia tarkastella oman työn konkreettisia kehittämistarpeita laajemmasta perspektiivistä. Opinnäytetyöprosessin dialoginen ja reflektiivinen työskentely toisten opiskelijoiden, ohjaajien ja työelämän kanssa syventää opiskelijan ammatillisuutta ja kykyä huomioida yhteiskunnallisen ja kulttuurisen muutoksen merkitystä kirkon ja seurakuntien työlle.  Ajankohtaiseen tutkimustietoon tutustuminen avartaa näköaloja omaa työalaa ja työyhteisöä laajemmalle.

YAMK-opinnäytetöissä tuotettua tietoa voidaan hyödyntää monin tavoin seurakunnan toiminnan arvioinnissa, päätöksenteossa ja kehittämisessä. Monet opinnäytetöissä kehitetyt toimintamallit ja menetelmät ovat sovellettavissa myös muiden seurakuntien toimintaan. Sen lisäksi, että YAMK-opiskelija tuottaa opinnäytetyönsä kautta konkreettista hyötyä oman työnsä tai yleisemmin kirkon työn kehittämiseen, hän tuo työyhteisöönsä osaamista tutkivan ja kehittävän työotteen soveltamiseen seurakuntatyössä.

Lähteet

Diakonia-ammattikorkeakoulu. i.a. Diak Master School. https://www.diak.fi/diak-master-school/

Ahonen, J. (2025). Nuorten vaikuttajien kokemukset seurakunnan tulevaisuuden suunnittelussa  [YAMK-opinnäytetyö, Diakonia-ammattikorkeakoulu]. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501261915

Haukijärvi, T. (2022). Kuntouttava työtoiminta osana seurakunnan toimintaa. Voimavararyhmä-konseptin käynnistäminen Malmin Varustamolla. [YAMK-opinnäytetyö, Diakonia-ammattikorkeakoulu].  https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201301819

Ikonen, T., Malkavaara, M., Thitz, P., & Valtonen, M. (2024). Ylemmät AMK-tutkinnot ja kirkolliset TKI-hankkeet. Teoksessa J. Helminen & M. Valtonen (toim.), Diak Master School – Diakonia-ammattikorkeakoulun vuosikirja 2023. (s. 90–99). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-436-7

Ochieng, M. (2024). ”Tuki toi suuren muutoksen perheeni elämään”
Edunsaajien kokemuksia Kenian evankelisluterilaisen kirkon Orpolapsityöstä
. [YAMK-opinnäytetyö, Diakonia-ammattikorkeakoulu]. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028871

Sotamaa, I. (2025).  Varhaiskasvatuksen lapsen katsomuksellisen identiteetin tukijana päiväkodin johtajan näkökulmasta. [YAMK-opinnäytetyö, Diakonia-ammattikorkeakoulu]. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271944

Theseus. (i.a.).  Theseus – ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut verkossa. https://www.theseus.fi/

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501092047

Kevään 2025 yhteishaussa 11.–25.3. voit hakea kolmeen YAMK-koulutukseemme: