Opetus ja oppiminen
Diakin opiskelijat oppivat kohtaamaan tasavertaisesti vaikeissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä ja puuttumaan sosiaaliseen epäoikeudenmukaisuuteen.
Artikkelit
-
Tekoäly tekstintuotossa – renki vai isäntä?
Automaattisesti aiheesta kuin aiheesta tekstiä tuottavat tekoälyjärjestelmät aiheuttavat oppilaitoksissa plagiointiaaltopelkoa. Osin syystä, …
-
Tekoäly ja data kieltenopettajan työssä
Kieltenopettaja saattaa aprikoida, viekö tekoäly joskus hänen työnsä. Hyödyllisempää voisi olla, jos …
-
Chat GPT ja kieltenopettaja
Open AI:n kehittämä Chat GPT puhututtaa internetissä. Sen arvellaan kohta tekevän opiskelijoiden …
-
Chat GPT opetuksessa
Miten Chat GPT:tä kannattaisi hyödyntää (korkeakoulu)opetuksessa? Sen sivuuttaminen tai kieltäminen ei onnistu …
-
Chat GPT testissä
Chat GPT pystyy tuottamaan uskottavan oloisia tekstejä eri aihepiireistä. Oppilaitokset ovat luonnollisesti …
-
Chat GPT – pitäisikö olla huolissaan?
Open AI -yhtiön kehittämä tekoälysovellus Chat GPT on noussut nopeasti ilmiöksi. Toisille …
-
Plagiointi voi käydä kalliiksi
Plagiointi on yleinen riesa oppilaitoksissa. Lähes jokainen opettaja törmää ongelmaan jossakin vaiheessa. …
-
Vinkkejä tieteellisen tekstin käsikirjoitukseen
Englanninkielinen abstrakti on usein ammattikorkeakoulusta valmistuvan ensimmäinen tieteellisluonteinen vieraskielinen teksti. Mitä olisi …
-
Puhutun kielen kaksoisjäsennyksestä, symboleista, ikoneista ja pukeutumisesta
Harvoin pysähtyy pohtimaan puhetta ja kieltä. Puheen ja kielen avulla asiat tapahtuvat, …
-
Kieli ja kommunikaatio: sinua manipuloidaan – mitä voit tehdä?
Kielellisen tai kommunikatiivisen manipulaation uhri voi ottaa käyttöön myös vastamanipulaation keinoja. Tässä …
-
Kieli ja kommunikaatio: tarkoituksellista manipulaatiota
Puhetilanteet perustuvat skeemoille eli merkityksille ja odotuksille siitä, miten keskustelu tulee etenemään. …
-
Puheen rakenteesta
Ihmisten välinen vuorovaikutus tapahtuu harvoin kokonaan ilman puhetta. Puhe on ihmisenä olon …