Kirjoittaja Juhani Toivanen
Kirjoittaja on Diakissa kielten lehtorina toimiva filosofian tohtori ja soveltavan puheentutkimuksen dosentti, joka on kiinnostunut puheen tutkimuksesta signaalitasolla ja fonologisella tasolla.
Artikkelit
-
Kieli ja kommunikaatio: yhteisymmärryksestä manipulointiin
Ihmisten välisessä keskustelussa yhteisymmärrys keskustelun tavoitteista toteutuu useimmiten. Joskus voi eteen tulla …
-
Puheen rakenteesta
Ihmisten välinen vuorovaikutus tapahtuu harvoin kokonaan ilman puhetta. Puhe on ihmisenä olon …
-
Mihin kielellistä etikettiä enää tarvitaan?
Suomalaisen yhteiskunnan toiminta on ainakin näennäisesti demokratisoitunut 2000-luvulla. Demokratisoituminen näkyy myös kielessä.
-
Ruotsia maakuntiin – auttaako Netflixin katselu?
Ruotsia opiskellaan osana kieliopintoja myös Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Samanaikaisesti suoratoistopalveluissa nähdään yhä enemmän myös …
-
Diak kielentutkijan näkökulmasta
Diakonia-ammattikorkeakoulussa opiskellaan ammattiopintojen ohella englantia vieraana kielenä ja ruotsia toisena kotimaisena kielenä. …
-
Sukupuolisensitiivisyydestä, kielestä ja symboleista
Sukupuoleen ja sukupuolisuuteen viittaavat käsitteet ovat tulleet viimeisen parinkymmenen vuoden aikana globaalisti …
-
Plagioinnin tunnistaminen ja seuraukset
Plagioinnin tunnistamiseen on olemassa monenlaisia välineitä. Kiinnijäämisellä voi olla opiskelijan kannalta vakavia …
-
Plagiointi – tekstien kopioinnista vääristelyyn
Plagiointi eli toisen tuottaman tekstin luvaton lainaaminen ei ole vieras ilmiö korkeakoulussakaan. …
-
Appseja, apinointia ja merkityksen metsästystä: mullistavatko digisovellukset kielenopetuksen?
Vierasta kieltä opiskeleva teini-ikäinen tiedustelee vanhemmiltaan, eikö sanastoa voisi harjoitella jonkun mukavan …
-
Viesti onnistuneesti englannin kielellä
Vieraista kielistä on tapana sanoa, että tärkeintä on ymmärretyksi tuleminen. Tämä on …
-
Kielten opetus verkossa: katse kymmenen vuoden päähän
Jo nyt kielten opetus tapahtuu suurelta osin verkossa, ja trendi näyttää jatkuvan …
-
Tekoäly suullisen kielitaidon arvioinnissa
Tekoälyn käyttöön ammattikorkeakoulun kielenopetuksessa ja suullisen kielitaidon arvioinnissa liittyy niin mahdollisuuksia kuin …