Opettajayhdistysten hankkeet muutoksen moottoreina
Hyvinvoiva Humak- ja Diakin Ristiriidoista ratkaisuihin -työhyvinvointihankkeissa on päästy loppusuoralle. Hankkeiden työntekijät tapasivat keskustellakseen hankkeiden etenemisestä ja alustavista tuloksista. Oli hienoa huomata, että hankkeiden tuloksia voidaan hyödyntää ristiin ja että yhteinen dialogi toimii hyvänä vertaistukena kehittämistyössä.
Jatkuva muutos on todellisuutta. Se on konkretisoitunut molemmissa organisaatioissa muutosneuvotteluina hankkeiden toiminta-aikoina. Käynnissä oleva jatkuva muutos tarkoittaa myös sitä, että työhyvinvointiin liittyvät näkökulmat tulee pitää koko ajan keskusteluissa mukana.
Ristiriidoista ratkaisuihin – epäasiallinen kohtelu ammattikorkeakouluissa esiin
Diakin Ristiriidoista ratkaisuihin -hankkeessa tehtiin ammattikorkeakouluopettajille kysely epäasiallisesti kohtelusta. Kysely lähetettiin OAJ:n ammattikorkeakoulussa työskenteleville jäsenille paikallisyhdistysten kautta. Vastauksia saatiin 153. Vastaajista 33 prosenttia oli kokenut epäasiallista kohtelua viimeisen vuoden aikana. Epäasiallinen kohtelu oli yleisimmin mitätöintiä, arvostelua, väheksyviä puheita ja toimimatonta yhteistyötä. Kun kysyttiin, kenen taholta epäasiallista kohtelua oli koettu, useimmiten vastauksena oli työkaverit, toisena esihenkilöt ja kolmantena opiskelijat.
Suurimmalla osalla vastaajista on työhyvinvointiin myönteisesti vaikuttavia (94 %) ja työhyvinvointia tukevia (67 %) vuorovaikutussuhteita työpaikalla. Suurin osa vastaajista (91 %) koki työpaikan fyysisesti turvalliseksi. Henkisesti turvalliseksi työpaikkansa koki 66 prosenttia vastaajista. Kokemukseen työpaikan henkisestä turvallisuudesta vaikutti erityisesti, jos vastaaja oli kokenut uhkailua, pelottelua, vihjailevia viestejä, työnteon arvostelua ja vaikeuttamista, maineen kyseenalaistamista tai mustamaalaamista ja huonoa tiedonkulkua.
Diakissa hyödynnetään kyselyn tuloksia, kun kehitetään toimintatapoja epäasiallisen kohtelun ennaltaehkäisyyn ja epäasiallisen kohtelun tilanteiden käsittelyyn. Selkeät ohjeet ja toimintatavat lisäävät psykologista turvallisuutta tilanteessa, jossa joku kokee tulleensa epäasiallisesti kohdelluksi.
Selkeät ohjeet ja toimintatavat lisäävät psykologista turvallisuutta tilanteessa, jossa joku kokee tulleensa epäasiallisesti kohdelluksi.
Hyvinvoiva Humak – pelisääntöjä kuormituksen hallintaan
Hyvinvoiva Humak -hankkeessa on tunnistettu, että kognitiivista kuormitusta aiheuttaa muun muassa toimintatapojen epäselvyys tai ristiriitaisuus. Mitkä asiat ovat yhteisesti sovittavia ja mitkä jokaisen omassa harkinnassa? Tätä haastetta on lähdetty ratkaisemaan esimerkiksi kehittämällä organisaatioon pelisääntöjä kuormituksen hallintaan. Toisaalta pelisääntöjen rinnalla halutaan pitää kiinni työn autonomiasta ja joustavuudesta.
Vuoropuhelun avulla pyritään löytämään ne asiat, joista on tärkeää sopia yhdessä. Jonkin verran keskustelua on käyty myös siitä, millä tavalla yhteisiä sopimuksia nimitetään. Pelisäännöt on koettu hyväksi, koska niihin liittyy ajatus, että säännöistä voidaan tarvittaessa uudelleensopia, mikäli niitä ei koeta hyviksi. Tärkeänä pelisäännöissä pidetään sitä, että ne olisivat selkeät ja helposti saatavilla.
Kognitiivisen kuormituksen vähentämisen lisäksi toisena tavoitteena Hyvinvoiva Humak -hankkeessa on ollut vuorovaikutusta tukevien rakenteiden vahvistaminen. Hankkeen aikana on entisestään vahvistunut ymmärrys siitä, miten tärkeää vuorovaikutus organisaatioissa on paitsi työhyvinvoinnin myös tiedonkulun kannalta.
Jotta vuoropuhelu mahdollistuu, pitää olla siihen soveltuvia aikoja ja paikkoja. Koska etätyö on yleistä ja organisaatio on lähtökohtaisesti monipaikkainen, täytyy etsiä tapoja tukea kohtaamista etänä. Hankkeessa onkin tutkittu erilaisia vaihtoehtoja yhteisten kohtaamisten tukemiseksi. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa olisi olemassa yhteinen etätila, johon voisi tulla esimerkiksi tauolle tai vaikka tekemään yhdessä töitä.
Tavoitteena hyvinvoiva ja organisaation arvoja henkivä työyhteisö
Ammattikorkeakoulun työyhteisön hyvinvointi heijastuu myös laajemmin yhteiskuntaan, koska ammattikorkeakouluissa koulutetaan asiantuntijoita työelämään. Kun tarkastelimme yhdessä Ristiriidoista ratkaisuihin -hankkeessa tehdyn kyselyn tuloksia, havaitsimme, että tyypillisimmät epäasiallisen kohtelun muodot liittyvät toisen asiantuntijuuden väheksymiseen. Korkeakoulut ovat asiantuntijaorganisaatioita, joissa olemme mallina tuleville asiantuntijoille siitä, miten osoitetaan arvostusta toisten osaamiselle. Asiantuntijatyötä tehdään yleensä erilaisissa monialaisissa tiimeissä. Suurinta vaikuttavuutta tehdylle työlle saadaan, kun jokaisen työtä arvostetaan ja kaikkien osaamista hyödynnetään yhteiseen tavoitteeseen pääsemiseksi.
Sekä Diak että Humak ovat vahvasti arvoihin nojaavia korkeakouluja. Humakin arvoina on uudistaa kestävästi ja uudistua rohkeasti, onnistua yhdessä sekä toimia kannustavasti ja innostavasti. Diakin arvoina puolestaan on olla rohkeasti rakentava, hyvän maailman puolustaja reilusti kohtaamalla. Työyhteisöjen työhyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että organisaatioiden toiminta henkii sen arvoja.
Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101179947