Kirjoittaja Jari Helminen
Kirjoittaja on Diakin sosiaalialan yliopettaja (YTT), jonka kiinnostuksen kohteita ovat sosiaalialan ammattikorkeakoulutus ja sosionomi (AMK) -tutkinnon suorittaneiden ammatillinen osaaminen ja asiantuntijuus sekä sosiaalialan työmuodot, eritoten sosi-aaliohjaus. Hän koordinoi Lisää osaajia ja osaamista Satakuntaan (LISKO) -hankkeen Diakonia-ammattikorkeakoulun osatoteutusta.
Artikkelit
-
Tekoäly voi mahdollistaa paremman asiakaskohtaamisen
Tekoälyä kehitetään vauhdilla sosiaali- ja terveysalan tarpeisiin, ja tekoälyä hyödyntävät teknologiset ratkaisut …
-
Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuvauksissa on vain vähän vaihtelua
Varhaiskasvatuksen sosionomin työtehtävistä on käyty keskustelua vuodesta 2018 lähtien, jolloin nykyinen varhaiskasvatuslaki …
-
Sosionomiopiskelijat vahvemmin osaksi TKI-toimintaa
Ammattikorkeakoulut tekevät aiempaa enemmän tutkimukseen perustuvaa kehittämistä. Tahtotilana on, että opiskelijat ovat …
-
Päihde- ja mielenterveysjärjestöt edistävät hyvinvointia kokonaisvaltaisesti
Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma (MIPA) tukee järjestöjä toimintansa sisällön, tavoitteiden ja vaikutusten …
-
Kohtaamisia osallistavan ja tutkivan kehittämisen OSKE-torilla
Työelämän nopeasta ja jatkuvasta muutoksesta johtuen työelämän ja korkeakoulutuksen yhteistyö on välttämätöntä. …
-
Asiakaslähtöiset palvelut syntyvät ammattilaisten yhteistyöllä
Asiakaslähtöisyys on sana, joka pyörii monien mielissä. Hyvinvointialueiden päättäjät, sosiaali- ja terveysalan …
-
Ammattikorkeakouluopetus tarvitsee tuekseen pedagogista johtamista
Ammattikorkeakoulututkinnon sisältöön ja toteutukseen vaikuttavat lainsäädännön määrittämät lähtökohdat ja ammattikorkeakoulujen yhdessä luomat …
-
Kansalaiset ja sote-ammattilaiset tarvitsevat vahvoja digitaitoja
Palvelujen ja asioinnin digitalisoituessa kansalaisilla ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla tulee olla …
-
OSKE-tori ja tuottajatapaaminen verkostoitumisen foorumeina
Osallistavan ja tutkivan kehittämisen OSKE-torilla sekä työelämän että Diakin tutkimus-, kehittämis- ja …
-
Asiakas- ja palveluohjausosaamista kouluttautumalla
Asiakas- ja palveluohjausosaamista tulee lisätä sosiaali- ja terveydenhuollossa, jotta asiakkaat tavoittavat tarvitsemansa …
-
Opinnollistaminen – vaihtoehtoinen tapa tehdä ammattikorkeakouluopintoja
Opinnollistamisella tarkoitetaan ammattikorkeakouluopintojen tekemistä työelämässä, esimerkiksi opiskelijan omassa työssä tai tutkimus-, kehittämis- …
-
Sosionomiopiskelijan harjoittelu koronapandemian aikana
Ammattitaitoa edistävällä harjoittelulla on merkittävä asema sosionomiopinnoissa. Opinnoista toteutuu harjoitteluna noin viidesosa. …